Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRoaldsøy, Dan
dc.contributor.advisorGhaderi, Ali
dc.contributor.authorIversen, Martin Løvbakk
dc.contributor.authorRosland, Birthe Amanda Kanutte
dc.date.accessioned2022-08-30T16:42:12Z
dc.date.available2022-08-30T16:42:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6607915:50762261
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014496
dc.description.abstractDenne studien dreier seg om misoppfatninger i temaet brøk blant elever på tiende trinn, og har som hensikt å forsøke å avdekke hvilke konsekvenser disse misoppfatningene kan ha for elevenes matematiske kompetanse og om man kan finne en sammenheng mellom antallet misoppfatninger og elevenes kompetanse. Forskningsspørsmålet i denne studien er: Hvor utbredt er misoppfatninger i temaet brøk blant elever i tiende klasse, og fins det en sammenheng mellom antallet misoppfatninger og elevenes matematiske kompetanse? Dette er en kvantitativ studie hvor vi har benyttet oss av to ulike tester for å innhente vårt empiriske datamateriale. Den første testen var en diagnostisk test med spesifikke oppgaver laget for å avdekke noen på forhånd definerte misoppfatninger innenfor temaet brøk. Den andre testen, kalt sammenligningsprøven, var en mer generell test med matematiske oppgaver hentet fra pensumbøker på ungdomsskolen, hvor hensikten var å teste elevenes matematiske kompetanse. Testene ble deretter grundig analysert for å se hvilke misoppfatninger som var mest utbredt og om det var en sammenheng mellom antallet misoppfatninger og besvarelsen på sammenligningsprøven. Dataene i studien er innhentet fra to skoler på Østlandet og består av til sammen 66 elever fordelt på fem ulike klasser på tiende trinn. Datainnsamlingen ble foretatt i februar og mars 2022 og bar dessverre preg av koronasituasjonen, noe som gjorde at antallet respondenter ble mindre enn vi hadde sett for oss. Til tross for dette har vi likevel fått inn nok besvarelser til å kunne svare på problemstillingen vår. Resultatene tilsier at misoppfatninger i brøk er ganske utbredt, selv blant elever på tiende trinn. Vi ser også at det er enkelte misoppfatninger som utmerker seg ved å være mer eller mindre utbredt enn de resterende misoppfatningene. Det er også tydelig variasjon mellom de to skolene, selv om det stort sett er de samme misoppfatningene som utmerker seg begge steder. Som vi antok, før gjennomføring av testene, er det også korrelasjon mellom antallet misoppfatninger og feilsvar på sammenligningsprøven. I resultater og drøfting drøfter vi hva som kan være årsaken til resultatene våre og mulige feilkilder knyttet til de to testene vi har brukt.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleKvantitativ analyse av misoppfatninger knyttet til brøk i tiende trinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel