Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBornholdt, Kerstin
dc.contributor.advisorRoll-Hansen, Hege
dc.contributor.authorAndreassen, Judith Helene
dc.date.accessioned2022-08-30T16:42:00Z
dc.date.available2022-08-30T16:42:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6607582:50678164
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014486
dc.description.abstractDenne oppgaven har belyst og besvart problemstillingen: «Kan bruk av «Jojo Rabbit» (2019) i samfunnsfagundervisning fremme historiebevissthet og historie empati?». Sammen med denne problemstillingen, og to forskningsspørmål, har oppgaven sett på hvordan filmen «Jojo Rabbit» kan brukes i samfunnsfagunderviningen for å fremme historiebevissthet og historisk empati hos elevene. Oppgaven har basert seg på teori om historisk empati, historiebevissthet, perspektivmangfold og fagdidaktisk litteratur om bruk av film i undervisningen. Blant annet er teori fra Alan S. Marcus bruk for å belyse historisk empati og Robert A. Rosenstone for å belyse forholdet film og historie har. Teori om historiebevissthet, historisk empati og perspektivmangfold har også vært veldig sentrale for denne oppgaven. Oppgaven tar også i bruk teori om didaktikk for å belyse hvordan film kan brukes i undersvisningen og utfordringer dette kan bringe. Metoden som har blitt brukt er en filmanalyse. I filmanlaysen har fokuset ligget mest på karakterene og deres betydning for filmen, samt hvordan de påvikes av hverandre. Empirien som ble funnet i denne delen av oppgaven, sammen med teori, ble brukt til å utforme et undervisningsopplegg som foreslår rollespill som en av aktivitene for å fremme historiebevissthet og historisk empati. Resultatet av filmanalysen blir et undervisningsopplegget som består av forarbeid, filmvisning, rollespill og et etterarbeid. Alle delene av undervisningsopplegget er rettet mot filmen på et vis og legger opp til at elevene skal trene seg i å styrke ferdighetene historiebevissthet og historisk empati.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFilm i samfunnsfagundervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel