Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRoos, Merethe 
dc.contributor.advisorBornholdt, Kerstin
dc.contributor.authorMørkve, Benedicte Højer
dc.date.accessioned2022-08-30T16:41:59Z
dc.date.available2022-08-30T16:41:59Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6607582:50676427
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014484
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDet overordnede temaet for denne oppgaven er demokrati og medborgerskap. Dette er et av tre nye tverrfaglige temaer som ble innført med Fagfornyelsen. Demokrati og medborgerskap er særdeles viktige temaer i dagens samfunn, i en tid der demokratier opplever å bli utfordret på ulikt vis. Oppgaven ser på norske lærebøker i forbindelse med dette temaet, og har analysert 9 ulike samfunnsfagbøker fra læreplanene L97, LK06 og LK20. Oppgaven har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan har norske lærebøker ivaretatt demokrati- og medborgerskapsopplæringen fra L97 til LK20? Fordi demokrati og medborgerskap er et vidt tema med stort spenn, var det nødvendig å innsnevre problemstillingen med to forskningsspørsmål: 1) Hvilket demokratisyn kommer til uttrykk i lærebøkene? og 2) Hvordan tar lærebøkene opp temaene kritisk tenkning og kildekritikk? Oppgaven har videre sett på hva de tre ulike læreplanene sier om de aktuelle temaene, for deretter kvalitativt gå inn og analysere innholdet i de utvalgte bøkene. Oppgaven har sett på og analysert hvilke demokratiperspektiver og -syn som kommer til syne, samt hvordan kritisk tenkning og kildekritikk adresseres. Det er tydelig at bøkene fra både L97 og LK06 i stor grad kombinerer et mer deltakerorientert demokratisyn og et mer institusjonsorientert demokratisyn, mens det i bøkene fra LK20 kan se ut til at en deltakerorientert tilnærming har fått forrang. Bøkene har også gradvis blitt mer normative og tar i større grad stilling verdispørsmål enn tidligere. Kritisk tenkning og kildekritikk og gått over fra å hovedsakelig fokusere på ulike typer kilder, gjerne i forbindelse med historie, og et fokus på bøker og artikler, til å i stor grad handle om digitale hjelpemidler og sosiale medier. Her har det skjedd store endringer i samfunnet, noe som også gjenspeiles i bøkene. Nye begreper som fake news, algoritmer og influensere presenteres i bøkene fra LK20.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDemokrati og medborgerskap: Utviklingen av demokrati og medborgerskap i norske lærebøker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel