dc.description.abstract | Hovedmålet med studien har vært å undersøke hvordan lærere ivaretok relasjonen med elevene da skolene stengte ned som følge av pandemien. Da skolen stengte, ble digital teknologi en essensiell del av skolehverdagen. Derfor har vi undersøkt hvordan lærerne brukte dette for å ivareta den faglige og sosiale kommunikasjonen, samt et inkluderende læringsmiljø. Utvalget besto av fire lærere, med tilhørende klasser. Til tross for at samfunnet generelt ble stengt ned skulle skolene, så langt det var mulig, sørge for at elever fikk opplæringen de hadde krav på.
Studien består av en kvantitativ spørreundersøkelse og et påfølgende kvalitativt intervju med både lærere og elever.
Tidligere forskningsrapporter viser at de digitale plattformene og tydelige rammer er forutsetningen for at skole over nett skal fungere. Det teoretiske rammeverket vi har anvendt viser at lærer-elev relasjonen er sentral i elevens trivsel og læring. Hovedfunnene i vår forskning er at lærerne fortsatte det arbeidet de hadde startet med i klasserommet da skolen ble digital. De opprettholdt relasjonene med elevene ved å bruke tid på å prate med dem, både formelt og uformelt. Muligheten for å bli bedre kjent med elevene i sin naturlige setting økte når man fikk se elevene i sitt eget hjem. Vi ser at lærernes digitale kompetanse må bestå av mer enn bare teknisk kunnskap. Læreren bør i tillegg være reflekterte over muligheten som teknologi skaper, samt utfordringene som kan oppstå. Generelt sett står det bra til med elevene i vår undersøkelse, tross pandemien. Dette kan tyde på at lærerne har ivaretatt de sosiale arenaene på nett som man vanligvis finner i et klasserom.
Nøkkelord: digital hjemmeskole, lærer-elev-relasjon, inkluderende læringsmiljø,
faglig og sosial kommunikasjon | |