Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDahl, Jan Erik
dc.contributor.authorLangaas, Martin Tinius
dc.date.accessioned2022-08-30T16:41:53Z
dc.date.available2022-08-30T16:41:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6608167:50637876
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014478
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om digitalisering av læreres undervisning og digitale kompetanse, i lys av korona-pandemien. Oppgaven ble undersøkt på basis av problemstillingen Hvilke positive endringer har koronapandemien hatt, og potensielt vil kunne ha fremover, for digitaliseringen av læreres undervisningspraksiser? Formålet med denne oppgaven var å undersøke hvorvidt lærere opplever at pandemien har endret, og kanskje kan endre fremover, bruken av digitale verktøy og ressurser for læreres undervisning og profesjonsfaglige digitale kompetanse. Oppgavens problemstilling ble undersøkt ved hjelp av en kvalitativ tilnærming, der fem lærere ble intervjuet. Informantene er fordelt på ulike skoler og på ulike trinn, men felles for alle er at de jobber i grunnskolen. Både menn og kvinner i ulike aldre har blitt intervjuet i denne oppgaven. I denne oppgaven trekkes Vygotskys sosiokulturelle læringsteori inn som sentral, i form av praksisfellesskapet blant skoler i Norge. I tillegg trekkes digitalisering av skolen inn for å illustrere hvordan tilstanden i Norge så ut da landet stengte ned og undervisningen skulle gjøres digital. Til analysen og drøftingen er både egne empiriske funn, teori og tidligere forskning tatt i bruk. Funnene våre indikerer at lærere opplevde digital hjemmeundervisning som noe ukjent og spennende. Lærerne opplever at pandemien har bidratt til å gjøre deres undervisning mer digital enn tidligere, men understreker at det analoge ikke bør byttes ut selv om man finner mange gode digitale løsninger. I forbindelse med at deres undervisning ble gjort digital, opplevde lærerne at deres digitale kompetanse økte, ved at de blant annet i større grad kan faglig argumentere for hvorfor de ulike digitale ressursene burde benyttes. Våre informanter opplevde at de fikk bedre tid til å følge opp elevene sine ved at digitale systemer bød på mer fleksibilitet enn hva det fysiske klasserommet kunne. På grunn av at deres digitale kompetanse økte, og flere av lærerne innså hvordan ulike digitale ressurser kan flettes inn undervisningen deres, var det en unison oppfatning at pandemien har endret holdningen til bruk av digitale verktøy og ressurser i undervisningen, i en positiv retning.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleEt steg i digital retning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel