Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWåle, Åshild Viken
dc.contributor.advisorFrøytlog, Jo Inge
dc.contributor.authorSørhaug, Ingvild Marie
dc.date.accessioned2022-08-30T16:41:52Z
dc.date.available2022-08-30T16:41:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6608167:50637875
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014477
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractAllerede i ungdomsskolen skal elever ta et utdanningsvalg. Karrierevalget skal være gøy og elevene skal kunne kjenne på at man endelig kan få gjøre det man vil og påvirke egen fremtid. Det er en tid der elevene skal bli selvstendige og begynne å ta valg som skal passe egne ferdigheter og interesser. Karrierebegrepet blir plassert innenfor faget utdanningsvalg og karriereveiledningsfeltet, og tar for seg å skape sammenheng mellom liv, læring og arbeid i et livslangt løp (Thomsen, 2014). Karrierevalget påvirker elevenes liv og yrkesretning i slutten av opplæringen, og kan være avgjørende for fremtiden. Lærerne på sin side er forpliktet til å bidra og stå for sin del av dette ansvaret i opplæringen. Ansvar ligger i å synliggjøre mulighetene elevene har i de enkelte fag. Lærerne skal videre vise til sammenhenger og krav samfunnet stiller til elevene (Christiansen, 2018; Kunnskapsdepartementet, 2017). Til slutt er målet at elevene skal lære å velge, basert på kompetansene elevene lærer i opplæringen. Denne studien har ut ifra fire intervjuer med faglærere gitt innblikk i hvordan et utvalg av lærere beskriver og operasjonaliserer karrierelæring i egen undervisningspraksis og i skolen. Lærerne begrunner seg fram til tre karrierekompetanser som er viktige for elevene å lære i læringsprosessen fram til valget, og beskriver hvordan læringen også tar en sentral del i lærerarbeidet. Gjennom en tematisk analyse viste datamaterialet at karrierelæring er komplekst og mangfoldig. Lærerne beskriver de tre viktigste karrierekompetansene elevene måtte lære som kunnskap om arbeid, om utdanning og kunnskap om seg selv og andre. Disse var sentrale i elevenes karrierelæring i et globalisert og digitalisert samfunn. Datamaterialet legger også vekt på læreplanen og viktigheten bak forståelsen og operasjonaliseringen av skolens samfunnsmandat gjennom lærerarbeidet. Videre ser man tendens i datamaterialet at læreren har en stor og viktig rolle innenfor karriereveiledningsfeltet på ungdomsskolen. Imidlertid fremkommer det at karriereopplæringen ikke er den enkelte lærers jobb å løse alene. Det ligger som hele skolens ansvar (NOU 2016: 7).
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleKarrierelæring i ungdomsskolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel