Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKongsgården, Petter
dc.contributor.authorJohansen, Maria Bergan
dc.date.accessioned2022-08-30T16:41:52Z
dc.date.available2022-08-30T16:41:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6608167:50637872
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014476
dc.description.abstractVed hjelp av sekvensielt eksplorerende design, som i denne sammenheng også kan omtales som en kvalitativ dominant studie, har jeg forsket på et bestemt fenomen. En utvalgt lærer og vedkommende sine elevers erfaringer og meninger angående inkludering, elevmedvirkning og faglig og sosial læring har vært studiens fokus. Bakgrunnen for temavalg er hvor stor plass relasjoner, elevmedvirkning og faglig og sosial læring har i den overordnede delen i Læreplanverket LK2020 samt Stortingsmelding 28. Formålet med studien var et ønske om å få dypere forståelse for den utvalgte lærerens metoder i forbindelse med relasjoner, i samspill med elevene. Studien består av både kvantitativ og kvalitativ metode, men er som nevnt kvalitativ dominant. Det vil si at den kvalitative datainnsamlingen er betydningsbærende for resultatene, mens den kvantitative datainnsamlingen støtter oppunder den kvalitative. Hovedfunnene i denne forskningen er at den utvalgte læreren i studien integrerer faglig og sosial læring i form av personlige historier, lek – både med og uten faglig substans, et gjennomgående fokus på at alle er forskjellige og til sist et læringspartner-samarbeid i timene så vel som i friminuttene. Videre ivaretar læreren elevmedvirkning hva angår det fysiske miljøet i klasserommet, medbestemmelse rundt fagene på timeplanen, hen lar elevene være med å lage oppgaver og de evaluerer ulike læringsprosesser i fellesskap. Selv om læreren legger til rette for elevmedvirkning, er ikke elevene alltid klar over at de faktisk medvirker. Nøkkelord: Faglig og sosial læring, elevmedvirkning, relasjoner og inkluderende læringsmiljø.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleMasteroppgave om inkluderende læringsmiljø i samspill mellom lærer og elever - En studie om relasjoner, faglig og sosial læring samt elevmedvirkning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel