Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSonesson, Lena Kerstin
dc.contributor.authorTiljar, Daniel Kanten
dc.contributor.authorPuntervoll, Heidi
dc.date.accessioned2022-08-30T16:41:50Z
dc.date.available2022-08-30T16:41:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6608086:50635312
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014475
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har vi sett på bruk av Norsk oljemuseum som en alternativ læringsarena i naturfag og hvordan læreren bruker for- og etterarbeid i forbindelse med besøket til Norsk oljemuseum. Bruk av alternative læringsarenaer, eller å utvide klasserommet er ikke noe nytt verken i den norske skolen eller for lærerne som underviser i den norske skolen. I nye læreplanen, LK20, blir det ‘’oppfordret’’ til mer dybdelæring og variert undervisning en det var i KL06. Studien søker å finne svar på lærerens bruk av for- og etterarbeid ved besøk på en alternativ læringsarena, i dette tilfelle et museum. Vil det gagne elevene ved et slikt besøk når det kommer til motivasjon og økt læringsutbytte. I studien har vi tatt i bruk både kvalitativ metode og kvantitativ metode. Vi har gjennomført intervjuer av to naturfaglærere og en museumspedagog samt en spørreundersøkelse til to 10. klasser som besøkt på museet. Resultatene ga inntrykk av at elevene opplevde mer motivasjon av å ha en annerledes dag med undervisning på et oljemuseum. Hele 96% svarer at de ble mer motivert av å dra på et museum og ha undervisningen der. Et høyt antall elever krysser av på at de lærte mer og bedre av å flytte undervisningen ut av klasserommet og til museet. Lærerne forteller at de ønsker å bruke alternative læringsarenaer da de opplever økt motivasjon hos elevene og de forteller om at naturfag handler om mer enn bare klasseromsundervisning. Elevene vil kunne ha et større utbytte av å ta, føle og se naturfag på en helt annen måte enn bare i lærerbøker i et klasserom. Lærerne forteller at de ser nytten av for- og etterarbeid ved et besøk på museum. Dette er viktig for at elevene skal være forberedt og ha nok kunnskap til å kunne ha størst mulig læringsutbytte, og se sammenhenger med det de lærer på skolen. Etterarbeidet på skolen gikk ut på korte samtaler og en Kahoot for å samle kunnskapen som de hadde gått gjennom på museet. Museumspedagogen opplever lite til ingen kontakt fra lærere eller skoler for å spørre om alternativer til for- og etterarbeid eller tips til hva som burde bli gått gjennom før skolen skal på besøk til museet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleEt dypdykk i lærerens og elevens hverdag når oljemuseum blir til et klasserom
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel