Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAschim, Elin Leirvoll 
dc.contributor.authorMoskvil, Julie Nymoen
dc.date.accessioned2022-08-30T16:41:47Z
dc.date.available2022-08-30T16:41:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6608086:50635308
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014472
dc.description.abstractProsjektarbeid har med fagfornyelsen og LK20 igjen blitt en veldig aktuell undervisningsmetode å bruke i skolen. Med nye læreplaner som legger økt vekt på praktisk og variert undervisning, som gjerne bør være tverrfaglig, er dette en undervisningsform som er interessant å finne ut mer om (Kunnskapsdepartementet, 2017). Prosjektarbeidsmetoden har en relativt lang historie i skolen og mange lærere som har jobbet noen år, husker tiden da de var pålagt til å bruke metoden. Da var prosjektarbeid noe nytt og annerledes som ikke alle var like begeistret for, både av lærere og foreldre. Med dagens utvikling i samfunnet og skolen, og med lærere som er blir mer og mer vant til variert og elevaktiv undervisning, kan dette være en undervisningsmetode som kan få nytt liv i fremtiden og som kan hjelpe lærere med å dekke flere kompetansemål ved samme arbeid. Denne masteroppgaven fokuserer på undervisningsmetoden prosjektarbeid i naturfag, og hvordan lærere kan øke elevers opplevelse av læring og trivsel ved bruk av metoden. Studien er en kvalitativ studie gjennomført ved bruk av semistrukturerte intervjuer av lærere og elever. Spørsmålene jeg stiller meg i oppgaven omhandler hvordan lærerne og elevene opplever elevenes læring og trivsel ved bruk av prosjektarbeidsmetoden. Hva er læringsutbyttet deres og hvordan trives de? Og hva kan gjøres i fremtiden for at undervisningsmetoden skal bli enda bedre, øke elevenes læring og gjøre at de trives med metoden? Funnene fra studien og diskusjonen legger vekt på økt fokus på gruppesammensetning, gruppearbeid og samarbeid, variasjon av arbeidsmetoder og produkt, elevenes interesse for tema, arbeid med relasjoner og et bedre klassemiljø, og erfaringer for både lærere og elever rundt undervisningsmetoden prosjektarbeid, for å kunne ha mulighet til å bruke den på en god måte.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleProsjektarbeid i naturfag - Hvordan øke elevers opplevelse av læring og trivsel?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel