Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKjetil Liestøl Nielsen
dc.contributor.authorPedersen, June Stave
dc.date.accessioned2022-08-30T16:41:43Z
dc.date.available2022-08-30T16:41:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6607915:50633822
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014468
dc.description.abstractHøsten 2020 ble det innført en ny læreplan, Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020, LK20. Matematisk modellering er svært fremtredende i den nye læreplanen ved at begrepet er kommet inn som et eget kjerneelement og begrepet er nevnt dobbelt så mange ganger som i den forrige læreplanen, LK06. Denne studien rapporterer mine undersøkelser og funn av hvordan et utvalg matematikklærere på ungdomstrinnet definerer matematisk modellering og på hvordan de bruker modellering i matematikkundervisningen. Studien har et kvalitativt design, hvor det brukes semistrukturerte intervju for å undersøke fire matematikklæreres tanker og erfaringer rundt modellering. Datamaterialet er analysert og kategorisert ved en forenklet bruk av Grounded Theory. Resultatene viser at lærerne er positive til modellering i skolen. Lærerne ser en kobling hvor modellering kan brukes som en metode for å vise elevene hvilken rolle matematikk har i den virkelige verden, og at det er en metode som kan øke elevenes interesse og motivasjon for faget. Forarbeidet og planleggingen som inngår i modelleringsundervisning erfarer lærerne som tidkrevende, og de opplever det utfordrende å definere og bruke begrepene konkret i undervisningen mot elevene. Bruk av modellering som et redskap for å lære andre matematiske begreper og prosesser, er lærerne positive til både for sin egen læring og praksis, og for elevenes. Resultatene viser en kobling mot at matematisk modellering kan brukes som et fartøy og tema for å variere undervisningen og at elevene kan oppnå mathematical literacy. Nøkkelord: læreres syn, matematisk modellering, mathematical literacy
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLæreres syn på matematisk modellering
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel