Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRanders-Pehrson, Anniken
dc.contributor.advisorFørde, Sara 
dc.contributor.authorUrsin-Smith, Liv Ingstad
dc.date.accessioned2022-08-30T16:41:41Z
dc.date.available2022-08-30T16:41:41Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6602327:50543057
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014466
dc.description.abstractMed utgangspunkt i kunnskapsdepartementets og kulturdepartementets strategi «Skaperglede, engasjement og utforskertrang», som også er forankret i læreplanens overordnede del, vil jeg med denne oppgaven gi et lite bidrag til økt materialkunnskap og materialutvalg i skolen. Strategien ble utviklet som et svar på en nedprioritering av de praktisk estetiske fagene i skolen, og har som mål å heve statusen til fagene, og sikre godt kvalifiserte lærere (Kunnskapsdepartementet, 2019). Jeg har undersøkt hvordan man kan skape uttrykk med tynn gjenbruksaluminium som materiale, både i eget skapende arbeid og med elever. Jeg har også undersøkt hvordan elever responderer på å arbeide med aluminium som materiale og hvordan de opplever å jobbe med en relativt åpen oppgave. Gjennom hele arbeidet har jeg hatt en utforskende tilnærming til materialet. Jeg har delt undersøkelsene inn i tre faser: én materialteknisk utforskning der jeg har opparbeidet meg et kunnskapsgrunnlag om materialet og testet ut forskjellige teknikker og verktøy, én didaktisk utforskning der jeg utviklet og testet ut et undervisningsopplegg på 7.trinn og én fase der jeg har utforsket ytterligere uttrykkspotensialer i materialet. Fasene bygde i stor grad på hverandre, men jeg har arbeidet noe på kryss og tvers mellom dem. Gjennom den første fasen fant jeg fram til noen egnede teknikker for å skape form, sammenføyninger i materialet og metoder for overflatebehandling. Disse benyttet jeg videre inn i planlegging og gjennomføring av elevopplegget. Elevene fikk stor frihet i oppgaven og de fikk ingen rammer for hva de skulle lage. Materialmøtet stod i fokus og jeg ønsket å invitere til materialutforskning. De fikk presentert noen teknikker og verktøy før de startet med eget arbeid, men dette kunne jeg med fordel ha brukt lenger tid på. Det ble en utfordring i noen tilfeller at mangel på teknikker stod i veien for det de ønsket å uttrykke eller lage. Når det er sagt, responderte de aller fleste godt på arbeid med en åpen oppgave og trivdes med at produktet ikke stod i fokus. Arbeidsinnsatsen var gjennomgående god og preget av utforskning av materialet. Funnene og erfaringene fra fase en og to, bragte meg videre til fase tre der jeg arbeidet ytterligere med å skape uttrykk i et eget skapende arbeid. Jeg valgte da en bestemt teknikk, polygon origami, som hovedteknikk, og samurai-masker som tema. Gjennom disse undersøkelsene fant jeg at uttrykkspotensialet i tynn gjenbruksaluminium er svært bredt. Uttrykket blir til i en kombinasjon av teknikker og i møte mellom materialet og den som skaper noe i materialet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleGjenbruk av tynn aluminium - Uttrykkspotensialer i tynn gjenbruksaluminium som materiale; i grunnskolen og i eget skapende arbeid
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel