Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHofmann, Andrea
dc.contributor.authorBakke, Anders
dc.contributor.authorSkistad, Sara Linja
dc.date.accessioned2022-08-30T16:41:33Z
dc.date.available2022-08-30T16:41:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6607915:50677425
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014465
dc.description.abstractVår avhandling undersøker om matematikklærere benytter feil som en ressurs i matematikkundervisningen. Vi har dermed kommet frem til problemstillingen: «Benytter matematikklærere feil som en ressurs i matematikkundervisningen?» Feil som en ressurs har allerede vært i fokus en stund, men vi mener det er forsket for lite på hvilke metoder matematikklærere kan benytte seg av for å bruke feil som en ressurs i matematikkundervisningen. Det er viktig at elevene synes det er greit å gjøre feil, om man ønsker å bruke feil som en ressurs i matematikkundervisning. Det er derfor relevant å ha kunnskap om hvordan man som matematikklærer kan respondere for å ufarliggjøre det å gjøre feil for elevene. En bevisstgjøring rundt bruk av feil som ressurs er viktig i denne sammenhengen. Vi ønsker derfor å kartlegge om matematikklærerne i vår undersøkelse benytter feil som en ressurs når de planlegger sin undervisning. Vår metode muliggjør en sammenligning av læreren og elevenes syn på feil som en ressurs i matematikkundervisning. Det er interessant for å kunne undersøke om elevene og lærerne er enige i hvilken praksis som faktisk gjennomføres i klasserommet og hvordan den bygger på feil som en ressurs. Dette samlet sett gjør det interessant å se på følgende forskningsspørsmål: «Hvilke undervisningsmetoder benyttes av matematikklærere som skaper rom for å bruke feil som en ressurs?» «Hvordan responderer matematikklærere for å ufarliggjøre elevens feil?» «Hvordan bruker matematikklærere feil som en ressurs i planlegging av undervisning?» «Finnes det indikasjoner på at matematikklærernes syn på feil samsvarer med elevenes oppfatning?» Vi har benyttes oss av mixed methods som metode. Den kvantitative studien ble gjennomført ved bruk av spørreskjema der 110 elever svarte på ulike påstander. Den kvalitative studien ble gjennomført ved bruk av intervju, og informantene var de fire matematikklærerne til elevene som gjennomførte spørreundersøkelsen. Den kvantitative delen ble gjennomført først, ettersom datainnsamlingen fra spørreundersøkelsen skulle brukes som et hjelpemiddel i intervjuene. Etter at intervjuene var ferdig, transkriberte vi dem og satt i gang med analyse. Gjennom vår forskning fant vi ut at lærerne benytter flere undervisningsmetoder som skaper rom for å bruke feil som en ressurs. Diskusjoner, gruppearbeid og problemløsende oppgaver er noen av undervisningsmetodene som skilte seg ut, om man skal skape et klasserom som benytter seg av feil som en ressurs. Videre fant vi ut at matematikklærernes respons på elevenes feil er god sett opp mot teori. Matematikklærerne understreket for elevene sine at det var bra å gjøre feil, noe som er effektivt for å ufarliggjøre det å gjøre feil for elevene. Det er også sentralt at læreren løfter frem flere ulike perspektiver, spesielt viktig er det å løfte frem perspektiver som inneholder feil. Dette er en måte lærerne kan planlegge for bruk av feil i undervisning. Resultatene fra spørreundersøkelsen viste oss at en stor overvekt av elevene synes det er helt greit å gjøre feil og at andre gjør feil.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFeil som ressurs i matematikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel