Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEidsvig, Pål-Erik
dc.contributor.authorHolm, Anders
dc.date.accessioned2022-08-30T16:41:32Z
dc.date.available2022-08-30T16:41:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6607915:50633765
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014464
dc.description.abstractDette er en kvasieksperimentell studie som undersøker hvordan pedagogisk programmering som et alternativ til vanlig algebraopplæring påvirker effekten på læring av algebra – nærmere bestemt utforming av algebraiske uttrykk. En hypotese om at pedagogisk programmering gir større effekt på læring av algebra kontra normal algebraopplæring skal bekreftes eller avkreftes. Dette ble gjort ved å måle algebraferdigheter i to tilnærmet like grupper både før og etter en intervensjon. Intervensjonen var at den ene gruppen fikk normal algebraundervisning, mens den andre gruppen fikk pedagogisk programmering som et alternativ til normal algebraundervisning. Etter intervensjonen fant jeg en svak kausalitet mellom programmering og algebraferdigheter. Ifølge en «independent t-test» som viste 𝑝 ≈ 0.32, kunne man ikke konkludere med at pedagogisk programmering fungerte bedre. Det viser derimot en stor mulighet for å drive med pedagogisk programmering på lik linje som vanlig algebraundervisning, og åpner opp for en mulighet til å dekke flere kompetansemål i matematikkfaget samtidig, samtidig som at man dekker flere kjerneelementer og elementer fra matematikkfagets fagrelevans og sentrale verdier.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleKonkretiser det abstrakte med pedagogisk programmering
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel