dc.contributor.advisor | Pål-Erik Eidsvig | |
dc.contributor.author | Solberg, Martin Skundberg | |
dc.date.accessioned | 2022-08-30T16:41:30Z | |
dc.date.available | 2022-08-30T16:41:30Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.usn:wiseflow:6607915:50802483 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3014462 | |
dc.description.abstract | I denne kvalitative studien på utforskende matematikk forsøkes det å belyse problemstillingen «Hvordan kan utforskende matematikk brukes i undervisning?». Realfagsstrategien var et prosjekt som foregikk årene 2015 – 2019. Som et viktig poeng i denne strategien var det at utforskende arbeidsmetoder i matematikkfaget skulle bli inkludert i større grad. Sluttrapporten til denne satsningen fant ingen stor endring i bruken av utforskende matematikk, en mulig årsak til dette pekes på som at overgangen til å bruke utforskende matematikk oppleves som vanskelig, og blir møtt med motstand.
For å belyse problemstillingen blir det presentert et teoretisk rammeverk som tar for seg utforskende matematikk som begrep og muligheter for inklusjon av denne arbeidsmetoden i undervisning. Det er blitt gjennomført observasjon av tre lærere sin undervisning for å få et blikk på hvordan undervisningspraksis kan se ut og for å identifisere utforskende tendenser ved denne praksisen. Det er også blitt gjennomført intervjuer med lærerne for å få en innsikt i hvordan de tolker begrepet utforskende matematikk og hvordan de kan bruke dette i sin undervisning. Lærernes innsikt og deres praksis drøftes i lys av det teoretiske rammeverket og problemstillingen forsøkes å besvares i slutten av oppgaven. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | |
dc.title | «Skikkelig matematikk» En kvalitativ undersøkelse om bruken av utforskende matematikk på mellomtrinnet | |
dc.type | Master thesis | |