Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFinnanger, Tiril Smerud
dc.contributor.authorBerntsen, Susann Fredrikke Nyheim
dc.date.accessioned2022-08-30T16:41:27Z
dc.date.available2022-08-30T16:41:27Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6608167:50637871
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014461
dc.description.abstractDenne avhandlingen tar for seg problemstillingen «Hvordan forstås og operasjonaliseres utforskning i KRLE?». Den nye læreplanen i KRLE består av 15 kompetansemål, hvor syv av disse inneholder verbet utforske. Begrepet har vært nevnt i tidligere læreplaner, men ikke stått så sentralt som det gjør i den nye. Dette begrepet er derfor nytt og noe lærere skal arbeide mye med. Det er gjort lite forskning og finnes lite litteratur på utforskning og vurdering i KRLE. Derfor kan denne oppgaven tilføre mer forskning på et felt som er lite forsket på fra før av. Avhandlingen tar for seg læreplanteorien til Goodlad (1979), og vurderingsteori. Sammen med dette ser avhandlingen på tidligere forskning, både internasjonal og norsk, på vurdering i KRLE. Det blir også presentert litteratur om utforskning. For å hjelpe å besvare problemstillingen har jeg gjennomført fire individuelle intervjuer med fire lærere. Og gjort en analyse av den nye læreplanen. Analysen viser at verbet utforske er, både i forhold til Utdanningsdirektoratet sin forklaring og informantene sin forklaring, er et vanskelig begrep å skulle definere. Videre viser analysen at man i følge læreplanen skal arbeide mye med å utforske i klasserommet, mens informantene mener dette er utfordrende med de rammene man har i KRLE-faget.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleUtforskning i KRLE
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel