Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLindquist, Hein
dc.contributor.authorMelhus, Anne Lise
dc.contributor.authorLeirmo, Stine
dc.date.accessioned2022-08-30T16:41:23Z
dc.date.available2022-08-30T16:41:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6608167:50637878
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014458
dc.description.abstractI elevundersøkelsen fra 2019 til dd, og ungdataundersøkelsen fra 2020, viser resultater at stadig flere elever på mellomtrinnet rapportere om redusert motivasjon, mestring og trivsel. Elevsamtaler er arenaer der elever kan være med å påvirke egen skolehverdag, og kan komme med tilbakemeldinger til lærer om hvordan de opplever skolen. Elevsamtaleskjemaer brukes ofte av skoler som forberedelse på og hjelpemiddel til å lede elevsamtalen. I vår undersøkelse har vi hentet inn skjemaer fra 4. - 7. trinn og studert hvordan elevsamtaleskjemaer tar for seg områder som trivsel, motivasjon og mestring. Gjennom problemstillingen; Hvordan vektlegger samtaleguider for elevsamtaler samtaletema og hvordan kan guidene bidra til å strukturere en samtale som kan redusere elevers mistrivsel og motivasjon? har vi i denne studien sett at alle skjemaene tar opp temaer som direkte eller indirekte kan knyttes til problemstillingen og formålet med denne oppgaven. Studien vår viser at selv om alle skjemaene er lagt opp forskjellig og gir ulik grad av muligheter for eleven å bruke skjemaene som en reell påvirkning på egen skolehverdag, vil alle skjemaene favne begrepene motivasjon og mestring, trivsel, selvoppfatning, relasjoner og elevmedvirkning som vi ønsket å undersøke. Vi ser gjennom studien at alle skjemaene eksplisitt eller implisitt ber elevene om informasjon om alle de aktuelle begrepene studien tar opp. Alle skjemaene har sine styrker og svakheter og er lagt opp på ulik måte med ulik intensjon for bruk. I vår studie kan vi ikke si noe om hvordan skjemaene faktisk blir brukt, men har hatt fokus på hvordan de er bygget opp og kan virke som støtte for samtalene. Hvordan skjemaene blir brukt avhenger av læreren eller lærergruppen som bruker det. Et skjema utpeker seg som det som gir best rom for elevmedvirkning, og er det som ivaretar elevens interesser på best mulig måte. Det fører nødvendigvis ikke til at det er det skjemaet som er det beste verktøyet når skjemaene skal brukes i en samtale i etterkant. Nøkkelord: Elevsamtaleskjema, elevsamtale, motivasjon, mestring, trivsel, selvbilde, relasjon.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleElevsamtaler, relasjoner, trivsel og motivasjon - Hvordan ivaretar elevsamtaleskjemaer relasjoner, trivsel og motivasjon, og hvordan kan disse brukes til å bedre elevsamtaler
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel