Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSannæs, Bente Helgeland
dc.contributor.authorBorge, Hedda Onsum
dc.date.accessioned2022-08-30T16:41:19Z
dc.date.available2022-08-30T16:41:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6607915:50819778
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014456
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTemaet i studien er utforskende matematikkundervisning. Bakgrunnen for oppgaven er Fagfornyelsen og utforsking har fått en stor rolle i det nye læreplanverket. Det finnes svært mange, og ulike, beskrivelser av hva utforskende undervisning innebærer, og studien ønsker derfor å se hvordan lærere forstår begrepet og hvordan de planlegger og gjennomfører utforskende matematikkundervisning. Problemstillingen for studien er: «Hvordan forståes begrepet «utforsking» av matematikklærere, og hvordan arbeider dem med utforsking i matematikkfaget?». Det finnes mye forskning på feltet, som tar for seg ulike aspekter ved utforsking. Forskningen viser blant annet at mange lærere er usikre på hva som legges i begrepet og at det er flere utfordringer knyttet til implementeringen av utforskende arbeidsmåter. På den andre siden sier forskningen at utforskende undervisning har flere gevinster, som for eksempel økt motivasjon og forståelse hos elevene. Studien plasseres innenfor kvalitativ forskning og har en fenomenologisk tilnærming. Datamaterialet er samlet inn gjennom klasseromsobservasjoner og intervjuer av lærere. Det teoretiske grunnlaget er basert på ulike karakteriseringer ved utforskende undervisning. Analysen indikerer at informantene er usikre på hva utforskende undervisning innebærer, i likhet med den tidligere forskningen. De er enige om noen faktorer, og trekker frem noe ulikt. Det tyder i tillegg til at informantene har ulike syn på utforsking. Det blir påvist flere utfordringer knyttet til planleggingen og gjennomføringen av utforskende undervisning. De største utfordringene er knyttet til lærernes arbeidsmengde og tidsbruk, og manglende ressurser.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleUtforskende matematikkundervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel