Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerndtsson, Inger
dc.contributor.advisorSundin, Cathrine Timm
dc.contributor.authorTollefsen, Tora
dc.date.accessioned2022-08-27T16:41:21Z
dc.date.available2022-08-27T16:41:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6553402:49507059
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013945
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: I Norge finnes det rundt 250 personer som er identifisert med ervervet døvblindhet. På grunn av kombinasjonen av en syns- og hørselsnedsetting krever denne funksjonshemmingen spesialiserte og kompetent tjenestetilbud innen synspedagogikk og synsrehabilitering. Det finnes lite forskning på hva eller hvordan synspedagoger møter denne gruppen, hvilken kunnskap de har tilegnet seg eller hvordan de opplever å jobbe innen dette fagfeltet. Hensikten med studien er å belyse hvilke erfaringer og hvilken kompetanse er tilegnet seg gjennom å jobbe med personer med ervervet døvblindhet. Hvordan har denne kunnskapen blitt utviklet, og finnes det en spesifikk kunnskap som er viktig for synspedagoger som arbeider med denne gruppen? Metode: Studien har et kvalitativt design og baseres på ni dybdeintervjuer med synspedagoger som har arbeidserfaring med ervervet døvblindhet. Utvalget var strategisk og «snøballeffekten» ble benyttet for å sikre informasjonsrike informanter. I bearbeidelse av datamaterialet er det benyttet tematisk analyse, med en hermeneutisk tilnærming. Resultater: Tre hovedtema ble identifisert i analysen. «Det kompliserende hørselstapet», «Den langsomme kunnskapen» og «Den vanskelige deltakelsen». Synspedagoger erfarer at de tjenestene de gir må være tilpasset også det hørselstapet som foreligger. Kunnskap og erfaring tilegnes over tid, dels fordi det er en lavfrekvent gruppe, og dels fordi det finnes lite forskning å støtte seg på. Det synspedagogiske arbeidet er tilpasset til flere aspekter enn bare synstapet, og kunnskapen de har tilegnet seg om døvblindhet anvendes i denne tilpasningen. Konklusjon: Synspedagoger som arbeider med døvblindhet ser synshemmingen i et større perspektiv, de er nødt til å forholde seg til et hørselstap som påvirker det rehabiliterende arbeidet som gjøres. Studien viser at synspedagoger har god forståelse rundt kompleksiteten det doble sansetapet gir hos mennesker med døvblindhet. Det utvises stor oppmerksomhet rundt kompliserende faktorer i forhold til kommunikasjon og informasjon. Kunnskapen er en kombinasjon av erfaringsbasert kunnskap og brukerkunnskap, men med anvendelse av generell synspedagogisk kunnskap og kunnskap fra andre fagfelt for å møte hørselshemmingen. Nøkkelord: synspedagogikk, døvblindhet, rehabilitering, erfaringsbasert kunnskap
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"Det er ikke gjort på et kvarter, det er ikke gjort på ett møte"
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel