Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBiseth, Heidi
dc.contributor.advisorBornholdt, Kerstin
dc.contributor.authorRana, Saima Rashid
dc.date.accessioned2022-08-15T16:41:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6602739:50548407
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3011955
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne studien har vært en del av BRIDGES prosjektet. Det har blitt utdelt en spørreundersøkelse, hvor 906 grunnskolelærere fra ulike regioner i Norge har svart på spørsmål knyttet til de tverrfaglige temaene. Denne oppgaven begrenses til å kun se på Folkehelse og livsmestring. Formålet med denne oppgaven er å se på bakgrunnen og behovet, og på hvordan lærere tolker folkehelse og livsmestring. Jeg undersøker derfor i denne oppgaven hvordan det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring er representert i ulike fag og hvordan lærere forstår og utøver det i sin praksis. Det har i denne studien blitt brukt mixed methods, hvor jeg har brukt kvalitativ og kvantitativ metoder om hverandre for å oppnå en grundigere forståelse. Besvarelsene som er brukt i denne oppgaven er svar på en spørreundersøkelse og er hentet fra BRIDGES prosjektet. Jeg har tatt utgangspunkt i et flervalgsspørsmål og et åpent spørsmål, begge knyttet til hva lærerne forbinder med Folkehelse og livsmestring. Det har i tillegg blitt foretatt intervjuer av tre lærere for å validere og få en dypere forståelse av lærernes svar på spørreundersøkelsen. Resultatene av denne forskningen viser at de fleste lærere forbinder Folkehelse og livsmestring med elevers mestring av fag. Et godt klassemiljø og læring av ansvar for seg selv og andre er også et populært svar. I motsatt ende av skalaen ser vi at undervisning om hjelpeapparat rundt eleven og klasseregler ikke forbindes like mye til dette tverrfaglige temaet.
dc.description.abstractThis study has been a part of the BRIDGES project. A survey was conducted with 906 participants. The participants where teachers from different regions in Norway and they all answered questions related to interdisciplinary themes. Due to limits in my study, it only considers the aspect of Public Health and Life Mastery (Folkehelse og Livsmestring). The main purpose of the study is to take a closer look at the background for Life Mastery as a part of the school curriculum, and identify how teachers manage to interpret Public Health and Life Mastery. In this study you will find an examination on how the interdisciplinary theme "Public Health and Life Mastery" is represented in varies subjects and furthermore how teachers interpret and apply this in their classrooms. The method "Mixed Methods" has been used throughout the study. To achieve a more thorough understanding, I have applied both qualitative and quantitative methods. The responses used in this study are answers to a survey which has been retrieved from the BRIDGES project. The study uses answers from one multiple-choice question and one open-ended question, both related to what teachers associate with Public Health and Life Mastery. In addition to this, there has been conducted three interviews with teachers. This was done to further validate my study, and to get a deeper understanding of the teachers answers on the survey. The result from this research indicates that most teachers relate Public Health and Life Mastery to "students’ mastery of subjects". "A good classroom environment" and "learning to take responsibility for themselves and others" are also popular answers. The study shows however that "schooling in the aids surrounding the students" and "class rules" are not highly associated with this interdisciplinary theme
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLivsmestring og relasjonskompetanse i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel