Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBiseth, Heidi
dc.contributor.advisorHelland, Karianne
dc.contributor.authorGjestad, Ida Mirjam
dc.date.accessioned2022-08-15T16:41:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6602739:50548406
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3011954
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er knyttet til forskningsprosjektet BRIDGES, og formålet med denne studien er å undersøke i hvilken grad undervisningen om og hvordan demokrati og medborgerskap eksisterer i de forskjellige nivåene av utdanning. Disse nivåene er fra idéer om hva som burde være i utdanningens læreplaner, til lærerutdannere, og ned til hva grunnskoleelever sitter igjen med når det kommer til undervisningsmetoder og mulighet for medvirkning. Disse nivåene er implisitt viktige for å få forståelse for hva som trengs for å utdanne elever til å bli demokratiske medborgere for fremtiden. Det er derfor viktig å gå helt til bunnen i grunnskolelærerutdanningen for å se hvordan lærere som blir utdannet for grunnskoleelevene. Demokratiske perspektiver i et teoretisk-analytisk rammeverk i studien er hentet fra Westheimer (2015), Stray (2014), Korsgård (2008), Dewey (2016), Gollub et al. (2010) og Biesta (2014). OECD (2018) blir dratt inn som et perspektiv for de kompetansene nåtidens elever kommer til å trenge i fremtiden for å kunne videreutvikle demokratiet. Mixed Methods er den overordnede benyttede metoden og består av dokumentanalyse, kvantitative og kvalitative spørreundersøkelser. Igjennom analysen har jeg funnet ut av at det er et forbedringspotensial i alle ledd for å bidra inn i danningen av fremtidens demokratiske medborgere. Læreplaner gir store fortolkningsmuligheter, noe som kan skape skeivheter i utdanningen mellom elever. I tillegg kan det se ut til at noen lærerutdannere og grunnskolelærere ikke vet helt hvordan det skal gjennomføres på en god måte i undervisningen.
dc.description.abstractThis master's thesis is linked to the research project BRIDGES. This study aims to research and discuss the levels of and if democracy and citizenship exist at different levels of education. These levels are from the ideas of what should be in the educational study and course plan for teacher education students and all levels down to primary school students' experience in their opportunities for involvement and engagement. These experience levels are crucial to understanding what is needed to educate the students to be democratic citizens in the future. Therefore, it is essential to research primary school education, to analyse how primary school teachers get educated for the student's level. Democratic perspectives in theoretic and analytics frames are referenced by Westheimer (2015), Stray (2014), Korsgård (2008), Dewey (2016), Gollub et al. (2010) and Biesta (2014). OECD (2018) is an example of one perspective of the competencies the modern student will need in the future to continue to develop democracy. Mixed Methods is the superior used method and consists of utilizing document analysis and quantitative and quality questionnaires. Through analysis, it was found that it is an improvement potential in all links and levels to contribute to forming the democratic citizen for the future. Study and course plans give significant interpretation opportunities, which can create an imbalance in the education between students. In addition, it can be observed that teacher educators and primary school teachers do not know how to use these theories correctly in education.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFra ideén om, til utvikling av demokratisk medborger
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel