Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStenshorne, Elisabeth
dc.contributor.authorThingstad, Hind
dc.date.accessioned2022-08-11T16:42:35Z
dc.date.available2022-08-11T16:42:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6603882:50573791
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3011405
dc.description.abstractFormålet med studien min er at jeg ønsker å få en dypere forståelse av hva som kjennetegner god ledelse i barnehagen ut ifra eierens og styrerens forståelse. Oppgaven starter med at jeg viser til historiske utviklingstrekk i barnehagen og hvordan den tidligere har vært organisert. Det er brukt kvalitativ metode der tre eiere og tre styrere i forskjellige barnehager er intervjuet om hvordan de forstår ledelse i barnehagen, hvordan de arbeider med ledelse med bakgrunn i egen rolle og hvilke hindringer og muligheter de ser som påvirker god ledelse i barnehagen. Oppgaven har teoriforankring i Gotvassli (2019), Roald (2012), Møller & Ottesen (2011), Skogen (2021), Granrusten (2016), Spillane (2006), Jacobsen (2018), Jacobsen & Torsvik (2019), Aasen & Paulsen (2017), Larsen og Slåtten (2014), Børhaug & Lostberg (2014) og Aasen (2010). Teoriforankringen suppleres med lovverk, stortingsmeldinger, Skjæveland, Moen, Granrusten & Lillemyr (2017) og Mordal (2014). Funn og resultat: Det første funnet viser at eiere og styrere har litt forskjellig forståelse av hva som kjennetegner god ledelse i barnehagen. Eiernes forståelse av god ledelse er summen av alt man gjør. Eierne ser på god ledelse på den måten at de ønsker å fremstå som tydelige ledere, motivatorer og at de når mål. Eierne ønsker å drive med distribuert ledelse hvor man delegerer oppgaver og følger dem opp på en god måte. Styrerens forståelse av god ledelse er en balanse mellom det administrative arbeidet og pedagogisk ledelse. Det andre funnet er at der eier mangler barnehagefaglig bakgrunn føler styrerne at de ikke får tilstrekkelig forståelse for ledelsesutfordringene sine. Det tredje funnet viser hva det er som påvirker god ledelse i barnehagen, og det er arbeidsmengden som styreren har og kompetansen til de ansatte. De økte kravene gjør at man må prioritere mye tid til administrative oppgaver som igjen påvirker pedagogisk ledelse. Hverdagsspråk og faguttrykk påvirker det profesjonelle praksisfellesskapet fordi de kan bety forskjellige ting i barnehagehverdagen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLedelse i barnehagen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel