Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRiis, Kirstine
dc.contributor.advisorGulliksen, Marte Sørebø
dc.contributor.authorMyklebust, Tanja
dc.date.accessioned2022-08-11T16:42:21Z
dc.date.available2022-08-11T16:42:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6602327:50543055
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3011392
dc.description.abstractDenne avhandlinga har fokus på ubehandla ull frå gamalnorsk spelsau og gamalnorsk sau. Ull frå desse sauerasane vert i dag sett på som eit materiale med liten verdi og vert lite brukt. Fleire bønder vel å kaste, grave ned eller brenne ulla. Med dette utgangspunktet ynskte eg å undersøke korleis ulla kan bli meir verdsett og brukt i dag gjennom ullmøte. Ulla er kortreist, miljøvennleg, eit materiale som vi har tilgang på og eit materiale som kan vere utgangspunkt for skapande arbeid. I denne studien har eg studert ulike ullmøte der ubehandla ull frå gamalnorsk spelsau og gamalnorsk sau har vore materialet som er blitt brukt. Eg ynskte å finne ut korleis ullmøte der tradisjonelt skapande arbeid med ull kan bidra til å utvikle forståing for tradisjonelt handverk og berekraftig bruk. Metodologisk tek eg utgangspunkt i Arts Based Research, med særleg vekt på ARTografi. ARTografi er ein metodologi innan kunstfagleg forsking, der eg har hatt ulike roller under innsamlinga av empiri – eige skapande arbeid (A), forskar (R) og lærar/tilretteleggjar (T). I studien har eg nytta deltakande observasjon som er ein kvalitativ metode for innhenting av empirisk materiale. Både eigne og andre sine møte med ulla har danna grunnlaget for undersøkinga. Deltakarane i studien er både barn og vaksne, som har deltatt på ulike ullmøte i regi av ulike lag. I tillegg har eg sjølv hatt mange skapande møte med ulla. Undersøkinga har vist at ubehandla ull rett frå sauen er eit materiale som kan nyttast av både barn og vaksne i skapande aktivitetar. Deltakarane i prosjektet har fått betre forståing til materialet og tradisjonelle teknikkar (karding, toving, spinning, strikking og veving), og dei mange bileta i avhandlinga er døme på bruk av materialet. Materialet er berekraftig, og har potensiale til å bli brukt på ulike måtar i dagens samfunn.
dc.description.abstractThis dissertation focuses on untreated wool from the old Norwegian sheep breeds, old Norwegian Spel sheep and the Old Norwegian sheep. Wool from these breed of sheep is today seen as a material with little value and not appreciated for any practical use. Instead of using this material, farmers tend to throw, dig down or burn the wool from these sheep. With this in mind, I wanted to investigate how wool from these old Norwegian sheep could be more valued and used today, through wool meetings with both old and young, and trough my own work with this little used material. Wool is sustainable, environmentally friendly, a material that we have access to and a material that can be a starting point for creative work. In this study, I have used various wool meetings where untreated wool from Old Norwegian Spel sheep and Old Norwegian sheep have been the material that has been used for my study. I wanted to find out how I could use wool meetings, where traditional creative work with wool could contribute to develop an understanding of traditional craftsmanship. Methodologically, I used as my starting point Arts Based Research, with particular emphasis on ARTography. ARTography is a methodology within artistic research, where I have had various roles during the collection of empirical work (A), researcher (R) and teacher / facilitator (T). In the study, I have benefited from participatory observation, which is a qualitative method for obtaining empirical material. Both my own previous encounters and the participants earlier encounters with wool have formed the basis for the investigation. The participants in the study are both children and adults who have participated in various wool meetings with the support of Norwegian organisations who focus on old Norwegian craftsmanship. In addition, I myself have had many creative encounters with wool, both from before and in the work on this study. This study has shown that untreated wool straight from the sheep is a material that can be used by both children and adults in creative activities. The participants in the project, and myself, have gained a better understanding of the material and the traditional techniques (carding, felting, spinning, knitting and weaving). As shown in the many pictures of the dissertation are examples of the use of the material. The material is sustainable and has the potential to be used in various ways in today's society.
dc.languagenno
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleUllmøte med lokal og ubehandla ull. Forståing for tradisjonelt handverk og berekraftig bruk av ull frå gamalnorsk sau og gamalnorsk spelsau
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel