Illustrasjoner i høyere utdanning: En undersøkelse av illustrasjoners formidlingspotensial i lærerutdanningen
Abstract
I denne avhandlingen er det illustrasjonens potensiale til å formidle fagteori i lærerutdanningen som er subjekt for nærmere undersøkelse. Avhandlingen er sammensatt av en teoretisk del og en praktisk del. I den teoretiske delen undersøkes det hvilket formidlingspotensial som kan ligge i illustrasjoner og hvilken effekt de kan ha innenfor utdanning, mens i den praktiske delen ble det utført to gruppeintervjuer og et spørreskjema, der formålet var å finne ut hva et utvalg lærerstudenter mente om illustrasjoner til fagteori. Det ble også gjort en kartlegging av illustrasjonene i fem utgaver av Elevens verden, der hensikten bak var å få oversikt over hvor mange og hvilken typer illustrasjoner som fantes i disse. Med bakgrunn i teorien ble det også laget illustrasjoner som ble brukt både i spørreskjemaet og gruppeintervjuene.
Både avhandlingens teori og funn fra de praktiske undersøkelsene indikerer at illustrasjoner har sterkt potensial til å formidle faginnhold også på et høyere utdanningsnivå, forutsatt at illustrasjonene har klar tilknytning til teksten de illustrerer. Dette var det bred enighet om blant de lærerstudentene som deltok på gruppeintervjuene, også hos de studentene som ikke hadde kunstfaglig bakgrunn. Videre kom det fram at en mangel på sammenheng mellom tekst og illustrasjon kan oppleves som forvirrende og slik påvirke illustrasjonens formidlingspotensiale negativt. Også av interesse var studentene omtalte dekorative visuelle innslag som motiverende for videre lesing, selv i tilfeller der disse innslagene ikke formidlet tekstinnhold.
Funnene gjort i denne avhandlingen kan tenkes å ha overføringsverdi til andre fag og utdanninger på sammenlignbart nivå, eller til fag og utdanninger som bruker den samme litteraturen som det er referert til i denne avhandlingen. This master thesis examines the communicative potential of illustrations in teacher education. The thesis is composed of a theoretical section and a practical section. The theoretical section examines theory and research related to the role and communicative potential of illustration within education and higher education, while the practical section details two group interviews and one anonymous questionnaire, in which the purpose was to learn the opinions of teacher students about illustrations in textual curriculum content. Furthermore, five editions of the textbook Elevens verden were examined in order to gain an overview of how many and what types of illustrations were in the books. With the contents of the theoretical section as a starting point, several illustrations were made and were subsequently used in both the questionnaire and in the group interviews.
The theoretical findings and the findings from the group interviews and questionnaire indicate that illustrations have a strong potential to communicate textbook content on a higher education level, provided that the illustrations have a clear connection with the text that they illustrate. The teacher students were largely in agreement regarding this, including those with no arts background. Furthermore, a lack of connection between text and illustration was described by the students as a potential cause for confusion, and can therefore be seen (in an educational context) to have a negative effect on the communicative potential of the illustration. Also of note was the students’ opinions on purely decorative visual elements: According to the students these elements motivated them to keep reading, even in cases where the elements had no communicative intent or relation to the textual content.
The findings described above may also have implications for subjects and disciplines of comparable level, or for subjects and disciplines that use literature comparable to the literature examined in this thesis.