Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSunde, Tone
dc.contributor.authorSmidsrød-Hansen, Caroline
dc.date.accessioned2022-08-04T16:41:35Z
dc.date.available2022-08-04T16:41:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6603882:50759774
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3010205
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om oppfølging av elever som har blitt utsatt for mobbing i skolen. Jeg har valgt å avgrense studien til oppfølging etter at mobbingen er stoppet. Formålet med studien er å bidra til økt innsikt og kunnskap om hvordan skolen kan følge opp eleven etter at mobbingen er stoppet. Det har gitt meg problemstillingen: Hvordan jobber skolen med oppfølging av elever etter at de har blitt utsatt for mobbing? Studiens hensikt er å få innsikt i hvordan skolen kan sikre oppfølging og hvordan lærer kan følge opp eleven. Med utgangspunkt i problemstilling og hensikt med studien har jeg utarbeidet to forskningsspørsmål. Forskningsspørsmålene er knyttet til hvordan skolen kan sikre at eleven får oppfølging etter mobbingen er stoppet, og hva spesialpedagogiske koordinatorer og lærere vektlegger i oppfølgingsarbeidet. Lovverk, aktuelle styringsdokumenter, teori og tidligere forskning har dannet grunnlag for å belyse problemstillingen og forskningsspørsmålene. Problemstillingen og forskningsspørsmålene ble belyst ved bruk av kvalitativ forskningsmetode. Det ble gjennomført et semistrukturert intervju av to spesialpedagogiske koordinatorer og tre lærere for å undersøke informantenes erfaringer og meninger om fenomenet. Det ble brukt en tematisk analyse, og datamaterialet ble sammenlignet ut ifra temaer. Funn ble drøftet opp mot teori og tidligere forskning. Funn fra studien viser at skolen kan sikre oppfølging av elever som har blitt utsatt for mobbing gjennom økt kompetanse. Kompetanse trekkes frem for å sikre at lærer har kjennskap til negative konsekvenser som følge av mobbing, samt at lærer kan tilrettelegge for oppfølging, slik at skolemiljøet blir trygt og godt igjen. Videre viser studien at oppfølging kan sikres gjennom bruk av ulike strategier for arbeidet. Strategier som trekkes frem er planer og rutiner. Studien viser at spesialpedagogiske koordinatorer og lærere fokuserer på trygg voksenkontakt i oppfølgingsarbeidet, og at det kan skapes gjennom jevnlig samtaler. Videre viser studien at informantene trekker frem relasjoner elevene imellom. Relasjonene må etableres og repareres. De vektlegger også tilsyn av voksne for å skape trygghet, forutsigbarhet og kontroll, samt for å hindre konflikter og uønsket atferd. Spesialpedagogiske koordinatorer og lærere fokuserer også på hjem-skole samarbeid som preges av dialog, informasjonutveksling og medvirkning. Studien viser at informantene også trekker frem tverrfaglig samarbeid i oppfølgingsarbeidet. Tverrfaglig samarbeid kan gi lærer tilgang på kompetanse, og samtidig være en ressurs inn i arbeidet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleOppfølging av elever som har blitt utsatt for mobbing i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel