«Plutselig er vi ikke bak en skolepult lenger» Hvordan opplever unge voksne overgangen fra et tilrettelagt utdanningsprogram i videregående skole til arbeid?
Description
Full text not available
Abstract
Flere med funksjonsnedsettelser står utenfor arbeid, til tross for retten til arbeid og et mål om høy arbeidsdeltakelse. Dette medfører flere ulemper, både fra et individ og samfunnsperspektiv. På videregående skole finner man tilrettelagte utdanningsprogram med elever som har rett på spesialundervisning. Målet er å forberede, utvikle og oppdage ressurser som har betydning for elevene i arbeidslivet. Slike utdanningsprogram skal gi elever relevant kompetanse, samt gi muligheter for arbeidsdeltakelse, og skolene samarbeider med bedrifter og andre aktører. Fullføring av videregående viser seg å være viktig for en god overgang til arbeid, men dette er ikke tilfelle for alle elever, og denne studien utforsker andre faktorer som kan ha betydning for å oppnå en god overgang til arbeidslivet, med utgangspunkt i individuelle opplevelser.
Med et mål om å få økt kunnskap om hvordan elever fra et tilrettelagt utdanningsprogram som gikk ut i arbeid like etter skolen, opplevde denne overgangen, ble utgangspunktet for studien problemstillingen: Hvordan opplever unge voksne overgangen fra et tilrettelagt utdanningsprogram i videregående skole til arbeid?
Det er gjennomført syv semistrukturerte intervju med tidligere elever som har fulgt et tilrettelagt utdanningsprogram på videregående skole, og som har kommet inn i arbeid gjennom lærekandidatordningen. Intervjuene er analysert ved bruk av kvalitativ innholdsanalyse. Med vekt på medborgerskap som teoretisk perspektiv, tyder funnene på at utvalget i studien har begrenset medborgerskap, med utgangspunkt i deres opplevelser knyttet til valg av arbeid og mestring av arbeidsoppgaver. Arbeid som sosial arena skaper derimot muligheter for en opplevelse av tilhørighet og mestring. Selvbestemmelse, et relevant opplæringstilbud, tilgjengelige arbeidsplasser, anerkjennelse og støtte viser seg å være av stor betydning for overgangen fra skole til arbeid for de unge voksne. Despite a goal of high labour participation in the Norwegian welfare state, as well as the right to work, people with disabilities are often excluded from the labour market. This impacts both individuals and the society. Upper secondary schools in Norway have educational programs for students with the need for special education, where the schools work to prepare, develop and discover the students` abilities and resources with significance to the labour market. These individualized educational programs provide life skills training and training for work, and are supposed to give the students competence relevant for the labour market, as well as opportunities for work participation. Completing upper secondary school is known to be important for succesfull transitions to work, but for some students there are other factors that can be important based on their individual experiences.
The goal of this study was to explore the school-work transition from the perspective of students that have participated in individualized educational programs in upper secondary school. The research question was: How do young adults from an individualized educational program in upper secondary school experience the transition to work?
The findings are based on seven semi-structural interviews with former students from an individualized educational program in upper secondary school, and which transitioned to work as apprentices. The interviews were analyzed using qualitative content analysis. With citizenship as a theoretical perspective, the findings indicate a limited opportunity for citizenship among the informants when it comes to their experience related to choice of work and mastering work tasks. Work as a social arena creates on the other hand a potential for a feeling of belonging, as well as the experience of self-efficacy. A relevant educational offer, self-determination, labour market accessibility, recognition and support seems to be of importance for the school-work transition for these young adults.