Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTangvald-Pedersen, Svein Olav
dc.contributor.authorArnkværn, Gina Gulbrandsen
dc.date.accessioned2022-07-19T16:41:14Z
dc.date.available2022-07-19T16:41:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6596229:50455220
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3006820
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDet oppleves å være en økning i psykiske helse utfordringer og lidelser blant barn og unge, hvor skolen, i tillegg til familien, lokalsamfunnet og fritidsarenaer, er arenaer hvor god psykisk helse skapes og hvor forebyggende og helsefremmende arbeid må skje. Leirskolen er en del av grunnskoleopplæringen, og med bakgrunn i dette er det interessant å se hvilke faktorer ved leirskolen som kan bidra forebyggende mot psykiske helseutfordringer. Oppgaven fikk derfor problemstillingen, hvordan kan leirskolen bidra som en forebyggende faktor mot psykiske helseutfordringer hos barn og unge? For å kunne svare problemstillingen ble kvalitativ metode og litteraturstudie valgt som fremgangsmetode. Basert på at det er lite tidligere forskning på kombinasjonen leirskole og psykisk helseutfordringer hos barn og skole, ble det brukt åpent litteratur søk for å finne relevant litteratur til å kunne svare på problemstillingen. Hovedfunnene fra litteraturen viser hvordan leirskolens fokus på mestring, relasjoner og naturens betydning som læringsarena også spiller positivt inn på barn og unges psykiske helse, som gjør disse tre punktene relevante til hvordan leirskolen kan bidra som en forebyggende faktor. Begrepene mestring, relasjoner og naturens betydning skilte seg særlig ut, er diskutert opp mot teoriene salutogenese og mestring presentert i oppgaven. Med bakgrunn i manglende studier på dette tema tidligere var det utfordringer å drøfte tema fra ulike sider, men det kom samtidig frem interessante funn rundt hvilken unik arena leirskolen har i form av naturen som læringsarena og aktiviteter som kan skape mestringsopplevelser, et opphold som kan skape nye og styrke «gamle» relasjoner. I tillegg skape naturopplevelser og erfaringer rundt opphold og aktiviteter i natur, som kan bidra til at elevene ønsker å oppsøke naturen og friluftslivsaktiviteter når de kommer hjem fra leirskolen. Samtidig som at naturen i seg selv bidrar til redusering av stress, angst og depresjon. Ut ifra denne oppgavens funn, og manglende studier gjennomført på området, hadde det vært interessant med mer forskning på området, også med psykisk helse i fokus. Det er et satsningsområde innen skolen å utvikle og bygge mer erfaring rundt barn og unges psykiske helse, dette hadde det også vært interessant og visst enda mer om igjennom studier med deltakere. Samtidig vil økt forskningsfokus på leirskolen muligens også kunne bidra til å styrke leirskolens posisjon som en del av grunnskoleutdanningen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleEn litteraturstudie om leirskolens betydning på skolelevenes psykiske helse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel