Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØrstavik, Finn 
dc.contributor.authorBerg, Ingeborg Skaalen
dc.date.accessioned2022-07-14T16:41:18Z
dc.date.available2022-07-14T16:41:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6566679:49842884
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005513
dc.description.abstractDenne studien har som mål å bidra til en dypere forståelse av holdninger til bærekraft i næringslivet. Hvilke oppfatninger har bedrifter om betydningen av bærekraft, og hva er sentrale drivkrefter og hindre for en bærekraftig omstilling? For å besvare denne problemstillingen er det gjennomført en telefonintervju-undersøkelse med 996 bedrifter supplert med dybdeintervjuer. Gjennom metodetriangulering gjøres en analyse av kvantitative og kvalitative funn. De empiriske funnene viser hvordan bærekraftig omstilling er drevet frem av etterspørselen fra kunder, krav fra myndigheter og holdninger og ansatte. Spørreundersøkelsen viser at nesten halvparten av bedriftene anser bærekraft som strategisk viktig, og tror bærekraft vil ha en positiv påvirkning på økonomisk utvikling de neste fem årene. Likevel peker dybdeintervjuene på lav etterspørsel som et hinder for omstilling. Tilgang til tilskudd eller annen finansiering er det største hinderet for bærekraftig omstilling, og dybdeintervjuene understreker hvordan bedriften møter økende krav fra myndigheter uten noe økonomisk gode ved gjennomføring av omstilling. Økonomisk overskudd kommer frem som en sentral del i bærekraftig omstilling. Studien undersøker et stort antall bedrifters holdning til bærekraft, og drivere og hindre for bærekraftig omstilling. Hvorfor en bedrift gjør bærekraft til en del av sitt DNA ses i lys av institusjonell og ny-institusjonell teori, hvor organisasjonsendring og isomorfi er sentralt, og rammeverkene bedrifters samfunnsansvar, trippel bunnlinje og sirkulærøkonomi. Hvordan en bedrift operasjonaliserer bærekraft som en del av forretningsmodellen er dog ikke undersøkt. Videre hadde det vært interessant å undersøke om bedriften møter motstand ved operasjonalisering av bærekraft i virksomheten.
dc.description.abstractThis study aims to contribute to a deeper understanding of attitudes related to sustainability in the business sector. What role does sustainability play in companies' development and what are the key drivers and barriers to a sustainable change? To answer this thesis question, a telephone interview survey was conducted with 996 companies, which was supplemented with in-depth interviews. An analysis of quantitative and qualitative findings was conducted through method triangulation. Sustainable development is driven by customer demand, regulations, and employee attitudes. The survey shows that almost half of the companies consider sustainability to be strategically important and believe that sustainability will have a positive impact on economic development over the next five years. Nevertheless, in-depth interviews point to low demand as a barrier to change. Access to grants or other financing is the biggest barrier to restructuring based on sustainability. The in-depth interviews substantiate this view by showing that the companies meet with increasing regulatory requirements without receiving any financial benefits from restructuring. Financial profit emerges as a central part of sustainable restructuring. The study examines the attitude towards sustainability of a large number of companies, as well as drivers and barriers to sustainable change. When looking at why a company makes sustainability part of its DNA, institutional and new-institutional theory is applied. In this theory organizational change and isomorphism are central, as well as the frameworks of corporate social responsibility, triple bottom line and circular economy. However, how a company operationalizes sustainability as part of the business model has not been investigated. Further, it would be interesting to examine if the company would meet resistance when incorporating sustainability in its operations.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHoldninger til bærekraft i næringslivet - en sosiologisk undersøkelse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel