Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKjærgård, Roger
dc.contributor.advisorToivainen, Sanna
dc.contributor.authorStabo, Ingvild Muri
dc.date.accessioned2022-07-12T16:42:20Z
dc.date.available2022-07-12T16:42:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6594028:50418951
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004793
dc.description.abstractSammendrag Erkjennelsen av at barnefattigdom ofte forårsakes av foreldrenes manglende tilknytning til arbeidslivet, har vært avgjørende for denne masteroppgaven. Nysgjerrigheten på hvordan dette er kommunisert i sentrale dokumenter var utgangspunktet for problemstillingen: Hvordan kan karriereveiledning bidra til å redusere barnefattigdom? Gjennom praksisorientert dokumentanalyse har det vokst frem en forståelse av hvor dokumentmaterialet kommer fra, og hva de muliggjør (Asdal & Reinertsen, 2020, s.50). Nøkkelordene utenforskap, sosial rettferdighet og barnefattigdom har vært sentrale for å besvare problemstillingen. De utvalgte dokumentene har vært kapittel 1 og 4 i NOU 2016:7 Norge i omstilling- karriereveiledning for individ og samfunn, samt kapittel 1 Lovens formål og virkeområder og kapittel 3 Generelle oppgaver i rundskrivet til Lov om sosiale tjenester (sosialtjenesteloven) (AID, 2009). Analysen ledet til tre tematiske funn, 1. Karriereveiledning for utjevning av sosiale forskjeller, 2. Arbeidsinkludering og samfunnsinkludering og 3. Arbeidsrettet oppfølging i NAV bidrar indirekte i reduksjon av barnefattigdom. Teoretisk støtter oppgaven seg på sosial rettferdighetsteori og teori om bærekraft. I diskusjonsdelen av oppgaven synliggjøres det at karriereveiledning kan redusere sosial ulikhet og redusere utenforskapet. Samtidig har økt samfunnsinkludering og arbeidsinkludering positive effekter for levekårene til barn i lavinntektsfamilier. Som tittelen på avhandlingen indikerer, vi har ikke fattige barn, vi har fattige foreldre, og innsatsen bør dermed rettes inn mot foreldrene for å indirekte redusere barnefattigdom. Abstract Recognising how parents lack of employment can often be a contributing factor to child poverty, has been an important part of this master thesis. Trying to understand how this factor has been communicated in official documents led to the following research question. How can career guidance contribute to reducing child poverty? An understanding of how documents have originated and the possibilities they represent, came forward through a document analysis. Keywords such as social justice, exclusion and child poverty have been essential in this research. Discussions about findings from the analysis argue that career guidance can reduce social inequality and exclusion. Further on it argues that increased efforts in work inclusion, show positive effects on children’s living-conditions in low-income families.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleVi har ikke fattige barn. Vi har fattige foreldre. Karriereveiledning og Barnefattigdom
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel