Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKjærgård, Roger
dc.contributor.advisorMäkinen, Sanna
dc.contributor.authorvon Wachenfeldt, Anna Maria
dc.date.accessioned2022-07-12T16:42:17Z
dc.date.available2022-07-12T16:42:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6594028:50418927
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004791
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven har vært å utforske fellesskapets betydning i gruppeveiledning, og studere hvordan unge arbeidssøkere opplever å komme sammen med andre i lignende situasjon og i fellesskap utforske egen karrierekompetanse. Denne oppgavens problemstilling er derfor: Hvilken betydning kan fellesskapet i gruppeveiledning ha for unge arbeidssøkeres karriereutvikling? Med forskningsspørsmålene: hvordan opplever unge arbeidssøkere å komme sammen med andre unge i lignende situasjon for å utforske egen karrierekompetanse? Hvordan kommer gruppeprosessen og fellesskapet til syne i gruppen? Teori. Oppgaven baserer seg på en tverrfaglig tilnærming med hovedteorier innen kollektiv karrierveiledning, gruppearbeid innen sosialt arbeid og systemteori, med perspektiver fra sosial rettferdighet og filosofisk- etiske perspektiver. Metode, utvalg og analyse. Studien har tatt utgangspunkt i et narrativt forskningsdesign på denne oppgaven for å løfte frem de unges stemme og fortellinger om hvordan karriereveiledning i gruppe kan bidra i deres karriereprosesser. Fokusgruppen har bestått av fem unge kvinnelige arbeidssøkere mellom 17-26 år som deltar på et arbeidstiltak i regi av NAV. I denne studien vil leseren ta del i deres fortellinger og opplevelser gjennom en narrativ analyse, laget på bakgrunn av karriereveiledningssamlinger og semistrukturerte fokusgruppeintervjuer. Alle intervjuer har blitt tatt opp på lydopptak og har blitt transkribert. Deretter er de analysert ved hjelp av tematisk narrativ analyse hvor jeg har kategorisert temaene. Resultat og konklusjon. Studien viser at gruppeprosessen til stor grad kommer til syne gjennom gruppen som en ressurs og treningsarena for deltagernes karriereutvikling. Felleskapet kommer til syne blant annet gjennom sosial samhørighet, felles situasjon, deltagelse og medvirkning. Form og struktur i gruppeveiledning viser seg også å ha betydning for hvordan deltagerne opplever å delta i gruppen og hvordan fellesskapet utvikler seg.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title«VI ER SOM EN POSE TWIST – VELDIG GODE, MEN FORSKJELLIGE!» En narrativ analyse av fellesskapets betydning for karriereutvikling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel