Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSlåtto, Anette Vaage
dc.contributor.authorNilsen, Heidi Tveitdal
dc.date.accessioned2022-07-12T16:42:06Z
dc.date.available2022-07-12T16:42:06Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6594028:50418925
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004782
dc.description
dc.description.abstractDenne oppgaven setter lyset på karrierebegrepet og dets tvetydighet. Ordet karriere er et ladet begrep som denne undersøkelsen belyser hvordan brukes og forstås på forskjellige måter. Problemstillingen i oppgaven er «Hvordan forstår lærere, rektorer og rådgivere i ungdomsskolen begrepet karriere?» I teorien har jeg redegjort for Donald Super sin livsbue (life rainbow) i tillegg til at jeg har presentert det språklige og historiske perspektivet knyttet til begrepet karriere, og drøftet undersøkelsens empiri i lys av dette. Det er benyttet en kvalitativ tilnærming som metode for å svare på problemstillingen, og jeg har fått tilgang til datamaterialet fra et større nasjonalt forskningsprosjekt «Kvalitet i karriereveiledning i skolen», hvor jeg deltok med gjennomføring av intervjuer og transkribering av materialet. Studien er basert på semistrukturerte intervjuer med til sammen 16 lærere, rådgivere og rektorer fra 4 forskjellige ungdomsskoler. De overordnede funnene viser at flere av informantene, i tillegg til å knytte karrierebegrepet til utdanning, jobb og yrkesvalg, også taler for at det omhandler å leve, å få seg et godt liv og å klare seg i livet. Samtidig mener flere at å få seg et godt liv, fordrer at de får seg jobb. Jobb er middelet for å nå målet om et godt liv. Hva angår de språklige konnotasjonene til karrierebegrepet, så får de fleste umiddelbare assosiasjoner til vellykkethet, prestisje og tjene mye penger, og de påpeker at det er denne forståelsen de tror elevene har av begrepet karriere. Ettersom deres forståelse er at begrepet er fremmedgjørende for elevene, og de er opptatt av å bruke elevenes språk, unngår de av den grunn å bruke det. I lys av dette konkluderes det med at den akademiske forståelsen av karrierebegrepet ikke har kommet inn i skolen. Svarene fra enkelte kan også indikere at de antar at ungdommene foreløpig ikke har tilstrekkelig karrieremodenhet til å tenke at de skal ha en karriere. Samtidig påpeker andre at dersom karrierebegrepet skal bli en del av skolens språk, så må de selv jobbe med forståelsen og så begynne å bruke det. Språk er dynamisk og forandrer seg i takt med at samfunnet endrer seg. Hvilken retning karrierebegrepet vil ta vil framtiden vise.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHar alle en karriere? En kvalitativ undersøkelse av lærere, rektorer og rådgivere i ungdomsskolen og deres forståelse av karrierebegrepet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel