Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKjærgård, Roger
dc.contributor.advisorToiviainen, Sanna 
dc.contributor.authorGranum, Tone
dc.date.accessioned2022-07-12T16:42:04Z
dc.date.available2022-07-12T16:42:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6594028:50418944
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004780
dc.description.abstractDen norske velferdsstaten har de siste årene vært preget av utvikling og satsning på digitale tjenester for å bedre tjenestene, og brukeropplevelsen for de som henvender seg til NAV. Og spesielt kom dette med digitale møter og digital karriereveiledning i NAV på dagsordenen når koronapandemien kom til Norge i år 2020. Denne masteroppgaven er en kvalitativstudie som er avgrenset til å omhandle hvordan ungdomsveiledere i NAV erfarer bruk av digital karriereveiledning i møte med ungdommer. Min problemstilling er som følger hvilke erfaringer har ungdomsveiledere i NAV med bruk av digital karriereveiledning i møte med ungdom? For å svare på min problemstilling har jeg benyttet meg av fokusgruppeintervju som metode, hvor jeg har intervjuet ungdomsveiledere ved et NAV-kontor om deres erfaring med digital karriereveiledning i NAV. I arbeid med analyseprosessen og gjennomføringen av denne studien kom det frem at det er både fordeler og utfordringer knyttet til utøvelsen av digital karriereveiledning i NAV. Her blant annet belyses dette med at digital karriereveiledning ikke erstatter ansikt – til ansiktkommunikasjon, men at det er et bra alternativ å kunne supplere med i en veiledningsprosess. Samtidig viser mine funn at digital karriereveiledning er med på å styrke ungdommene sin brukermedvirkning, og gir den enkelte rom for økt deltakelse i sin prosess og samarbeid med NAV. Studien trekker også frem utfordringer ungdomsveiledere erfarer hvor jeg blant annet diskuterer dette med relasjonsbygging og kommunikasjon digitalt, samt hvordan dette påvirker kvaliteten på veiledningsarbeidet. Digital karriereveiledning i NAV er et felt det er forsket lite, hvor det er et behov for at det kommer mer forskning. Spesielt gjelder dette forskning på ungdomsarbeid ved NAV- kontorene, da ungdom trekkes frem som en prioritert målgruppe gjennom ulike politiske styringsdokumenter fra regjering. I denne masteroppgave har nettopp ungdomsveiledere i NAV og deres erfaringer vært i fokus.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHvilke erfaringer har ungdomsveiledere i NAV med bruk av digital karriereveiledning i møte med ungdom?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel