Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHøibo, Ingrid Holmboe
dc.contributor.advisorBergman, Silje
dc.contributor.authorNordstokke, Tove
dc.date.accessioned2022-07-06T16:41:24Z
dc.date.available2022-07-06T16:41:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6602327:50543048
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003212
dc.description.abstractAvhandlingen er en tilstandsrapport for hvordan elver på mellomtrinnet bruker den grunnleggende ferdigheten lesing til å forstå og tolke bilder i kunst og håndverk. Gjennom ni intervjuer med elever på mellomtrinnet har jeg utforsket hvordan de leser, tolker og prøver å forstå. Jeg har tatt utgangspunkt i fire bilder, som både er abstrakte og konkrete. Gjennom intervjuene har elevene forklart hvordan de forstår bildene, og jeg har tolket intervjuene og sett på dem i lys av relevant teori på fagfeltet. Undersøkelsene jeg har gjort gjennom eget skapende arbeid og intervjuer antyder flere ting, for det første at elever er veldig i nået. De tar med seg erfaringer fra det de nettopp har opplevd inn i møtet med spesielt abstrakt kunst. Den abstrakte kunsten jeg har brukt har få konkrete holdepunkter og kan tolkes i de fleste retninger. Elevene tolket denne abstrakte kunsten i retning av noe de nettopp har erfart. Det andre som har fått fokus i undersøkelsene er måten elevene forteller at de beveger blikket sitt i bildeflaten. De fleste leser enten fra midten og utover eller fra det ene til det andre spennende øyet ser. Det tredje og siste som antydes er at elever bruker den grunnleggende ferdigheten lesing når de tolker bildet, selv om en av elevene påpeker: «bilder kan ikke leses.» Fordi det er jo ingen ord å lese. Allikevel tolker alle elevene bildene og prøver å forstå hva som menes og legger betydninger i fargene. De er flinke til å gjenkjenne og avkode, men trenger mer øving på å reflektere kritisk over visuelle virkemidler og kulturelle referanser. Utdanningsdirektoratet sier i læreplanen at elever skal kunne tolke, forstå og vurdere visuelle omgivelser etter endt skolegang. På mellomtrinnet er en på vei, men en må ikke tenke at dette kommer av seg selv. Det er noe en må jobbe med jevnt og trutt. Lesing er ikke bare det å lese bokstaver, å lese bilder er en del av det å lese.
dc.description.abstractThis paper considers reading as a wider concept then just text. The curriculum in arts and crafts states that reading also includes pictures, illustrations, symbols, and graphs. Therefore, this paper examines how students in middle school reads visual art. How do they use their reading skill when they meet symbols not letters and words? Through nine qualitative interviews middle school students read pictures and interpreted them. The information they gave me, was analyzed with relevant theory in mind. The results implicate that student in middle school read pictures as they are, very specific. They have a grasp of the main terms but use day to day language when they read pictures. They students are also very present in the moment, and the abstract paintings show that when there are no visual precise clues, the students use their present situation as background. They take their most recent experiences with them when they read visual art. Most of the students I interviewed read pictures eider from the middle and out, or from the most interesting thing to the next interesting thing. Most of the students I interviewed agree that you can read pictures and understand someone else’s perspective. But some of the students were very particular about the fact that you cannot read, if there aren’t any words. The results show that students in middle school read pictures very differently from one another. They are still kids, even though they are considered more adults and cognitively they can perceive more and think more abstractly. They are still young and need to learn. Techers and other adults need to invite kids in and show them how art can have a lot of perspectives and communicate both good and bad.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleÅ tolke, forstå og vurdere visuelle omgivelser. Å bruke den grunnleggende ferdigheten lesing i kunst og håndverk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel