Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFagerstrøm, Asle
dc.contributor.authorAasen, Benjamin
dc.date.accessioned2022-07-06T16:41:19Z
dc.date.available2022-07-06T16:41:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6590499:50551630
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003211
dc.description.abstractDet finnes rikelig med forskning innenfor det å skape engasjement i sosiale medier, men lite om hvordan ideelle organisasjoner kan dra nytte av sosiale medier som et verktøy. Målet med denne masteravhandlingen var å undersøke hvordan ideelle organisasjoner kan skape engasjement på sosiale medier, slik at de kan benytte det som et verktøy for å skape engasjement rundt organisasjonen. Dette ble gjort ved å analysere de ulike innholdstypene: interaktivitet, informasjon og promotering, budbringer, og aktuelle hendelser som de ideelle organisasjonene benytter, og ved bruk av virkemiddelet livlighet i innlegg på sosiale medier, samt påvirkningskraften ved å dele et innlegg på flere sosiale medieplattformer. For denne avhandlingen ble det benyttet en kvantitativ metode med innholdsanalyse som forskningsdesign, dette for å kunne besvare følgende problemstilling: Hvordan kan ideelle organisasjoner skape engasjement gjennom innlegg på Facebook og Instagram? Ved innhenting av datamateriale fra to sosiale medieplattformer og to ideelle organisasjoner viste resultatene fra ANOVA og ANCOVA hvordan innholdstype er en betydelig faktor for å skape engasjement på sosiale medier. Virkemiddelet livlighet viste seg å ha liten effekt for engasjement. Dette er motstridene fra tidligere forskning. Til slutt ble det vist at deling av ett innlegg på flere sosiale medieplattformer oftest skaper størst engasjement, foruten Instagram som ofte kunne «stå på egne ben» fremfor Facebook.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleMarkedsføring i sosiale medier for ideelle organisasjoner
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel