Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLangaas, Trine
dc.contributor.advisorSvarverud, Ellen
dc.contributor.authorHuset, Ann Tonje
dc.date.accessioned2022-07-02T16:41:36Z
dc.date.available2022-07-02T16:41:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6553402:49507057
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002344
dc.description.abstractBakgrunn: Alle barn i norsk skole har rett på tilpasset opplæring etter opplæringsloven § 5-6. Elever uten tilfredsstillende utbytte kan ha rett på spesialundervisning. Utredningen av barnets styrker og behov er særs viktig da dette legger fundamentet for hvordan tilrettelagt opplæring og spesialundervisningen lages og utføres. Dersom utredningen foregår på feil premisser eller gjøres ukorrekt vil dette få konsekvens for barnets utvikling på flere arenaer. Pedagoger og spesialpedagoger er opplært til å kunne identifisere pedagogiske årsaksforklaringer basert på symptomene barna fremviser, men det er svært lite fokus på synsvansker. Dette danner bakgrunnen for å undersøke hvordan spesialpedagogisk utdanning og det norske skolesystemet legger til rette for at korrekt tilrettelagt lese- og skriveopplæring for barn med uidentifiserte synsproblemer ivaretas. Formål: Det overordnende målet med prosjektet er å undersøke i hvilken grad det norske skolesystemet setter søkelys på barn med synsrelaterte læringsutfordringer. Herunder med fokus på utdanning og kompetanse hos spesialpedagoger og hvordan synsrelaterte utfordringer ivaretas av dem. Det vil også belyses hvordan det norske skolesystemet er bygd opp, hvem som ivaretar barnas øyehelse, i hvilken grad lese- og skrivevansker kan relateres til milde synsvansker og om uoppdagede synsutfordringer kan gå på kompromiss av akademisk utvikling. Metode: Studien anvender scoping review. Metoden egner seg best når store områder må utforskes for relevant kunnskap og litteraturen mangler en presis og systematisk oversikt, slik som i dette tilfellet. Datamateriell er blitt samlet gjennom søk i databaser og innhenting av grå litteratur. Totalt 4 databaser er brukt: ERIC, Scopus, Oria (USN biblioteket) og Web of Science. Systematiske søk resulterte i 0 treff relevant for problemstillingen. Datagrunnlaget baseres på 14 kilder fra grå litteratur. Resultat: Det ble kun avdekket en skole som tilbyr bachelor i spesialpedagogikk i Norge har emner relatert til syn og synspedagogikk. To skoler har én eller mer forelesninger i løpet av tre år om synsrelaterte problemer. På tvers av kommuner, ved henvisning til Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste, er det stor variasjon i søknadsprosessen. Noen krever at syn skal være sjekket og noen ikke. Det finnes ingen organisert system nasjonalt for testing av skolebarns syn og det faller dermed som et ansvar på foreldre. Konklusjon: Det finnes liten til ingen organisert system for å identifisere synsrelaterte læringsvansker hos barn i det norske skolesystemet. Videre er det avdekket at synsvansker ikke er et fokusområde for det generelle spesialpedagogiske faget. Problemstilling: Hvordan legger spesialpedagogisk utdanning og det norske skolesystemet til rette for korrekt tilrettelagt lese- og skriveopplæring for barn med synsproblemer som ikke tidligere er avdekket? Søkeord: Lese- og skrivevansker, syn, pedagogikk, spesialpedagogikk, tilrettelagt opplæring, spesialundervisning, lærevansker, PPT, synsutfordringer (både på norsk og engelsk).
dc.description.abstractBackground: All children in Norwegian schools have the right to adapted education according to the Education Act § 5-6. Students without satisfactory growth may be entitled to special education. The assessment of the child's strengths and needs is particularly important as this lays the foundation for how adapted training and special education is designed and executed. If the assessment is based on the wrong premises or is done incorrectly, this will have consequences for the child's development in several arenas. Educators and special educators are trained to be able to identify pedagogical causal explanations based on the symptoms the children are showing, however there is negligible focus on visual difficulties. This forms the background for examining how special education and the Norwegian school system facilitate that properly adapted reading and writing education for children with unidentified vision impairment is followed up. Purpose: The overall goal of the project is to investigate the extent to which the Norwegian school system sheds light on children with vision-related learning challenges. The thesis looks into what the school, and its associated educational efforts, do to discover children with vision-related difficulties. It will also be elucidated how the Norwegian school system is structured, who takes care of the health of children's eyes, to what extent reading and writing challenges can be related to mild visual impairment and whether undetected visual challenges can compromise academic development. Method: The study uses a scoping review. The method is best suited when large areas need to be explored for relevant knowledge and the literature lacks a precise and systematic overview. Data material has been collected through searches in databases and collection of gray literature. A total of 4 databases have been used: ERIC, Scopus, Oria (USN library) and Web of Science. Systematic searches resulted in 0 hits relevant to the issue. The data base is based on 14 sources from gray literature. Result: It was only revealed that one school offers a bachelor's degree in special education in Norway, with courses related to vision and vision pedagogy. Two schools have one or more lectures on vision-related issues during a three-year degree. Across municipalities, by reference to Pedagogical-Psychological Service, there are great variations in the application process. Some require vision to be checked and whereas some do not. There is no organized system nationally for testing school children's views and it thus falls as a responsibility on parents. Conclusion: There is little to no organized system for identifying vision-related learning difficulties in children in the Norwegian school system. Furthermore, it has been revealed that visual impairment is not a focus area for the general special education subject. Research question: How do special education and the Norwegian school system facilitate properly adapted reading and writing education for children with visual problems that have not previously been identified? Keywords: Reading and writing difficulties, vision, pedagogy, special education, adapted education, special education, learning difficulties, PPT, visual challenges (both in Norwegian and English).
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSynsrelaterte læringsutfordringer i grunnskolen. Hvordan ivaretas barn med lese- og skrivevansker og synsutfordringer i norsk skole? En scoping review
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel