Fra kunnskapsdeling blant lærerne til innovasjon i klasserommet
Abstract
Tema for studien er om kunnskapsdeling blant lærerne kan føre til innovasjon i klasserommet. Jeg har hatt som mål å få en dypere innsikt i hvordan kunnskapsdeling foregår på en barneskole og hvordan kunnskapsdelingen foregår mellom lærerne og hvordan ledelsen legger til rette eller ikke fro denne kunnskapsdelingen. Videre har jeg ønsket å se på om denne kunnskapsdelingen kan føre til innovasjon i klasserommet.
Hva som kan hemme og fremme kunnskapsdelingen både fra ledelsen og fra lærerne har vært viktige aspekter å belyse.
Jeg har for å belyse problemstillingen valgt å benytte kvalitativ metode. Jeg har analysert funnen mine med en tematisk analyse. Metoden fra data innsamlingen har vært dybdeintervju med semistrukturert intervjuguide og deltagende observasjon fra personalmøter og team møter.
Resultatet fra studien viser at det er viktig at ledelsen legger til rette Kunnskapsdeling og at ledelsen initierer kunnskapsdelingen og sørger for at den skjer ved å stille krav og følge opp og gi tid og tillit. På team har personalet aktivt drevet med kunnskapsdeling og dette igjen har gitt lærerne mulighet til å utvikle Innovative Work Behavior (IWB) som igjen kan føre til innovasjon i klasserommet.