Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKobberrød, Jan Thomas
dc.contributor.authorKarlsen, Rebecka Andersson
dc.date.accessioned2022-06-25T16:41:34Z
dc.date.available2022-06-25T16:41:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6566672:49842838
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000863
dc.description.abstractDenne oppgaven omhandler den offentlige samtale om menstruasjon i Norge årene 1950-1980. De aktuelle problemstillingene går utpå hvordan menstruasjonen ble oppfattet i gitt tidsperiode, hvordan og hvorfor menstruasjonen ble kommersialisert og hvordan menstruasjonen kommer til uttrykk gjennom reklamematerialet etter A/S Saba. A/S Saba var et norsk sanitetsbindfirma som startet opp i 1945, og raskt ble Norges ledende distributør av sanitetsbind. Det er deres arkivmateriale oppgaven hovedsakelig bygges på, med en spesiell vekt på deres trykte annonser. For å finne svar på hvordan nordmenn opplevde menstruasjonen har jeg funnet en unik kilde fra Norsk Etnologisk Granskning som har samlet sammen nordmenns erindringer rundt dette. A/S Saba har blitt kreditert som et progressivt firma som har vært en aktør for kvinnefrigjøring, og bidratt til å bryte ned tabuet rundt menstruasjonen. De har også blitt rost for deres opplysningsarbeid i skole- og helsesektoren. Gjennom oppgaven vil det vise seg at A/S Saba sitt arbeid utfordret grensen for hva som var sosialt akseptabelt å vise offentlig når det kom til menstruasjon og menstruasjonsprodukter. Deres reklamer og informasjonsarbeid har fulgt samfunnets øvrige utvikling, og innimellom utfordret grensene og bidratt til å utvide rommet for hva som var akseptabelt. De var likevel påpasselige med å ikke tråkke for langt over, for det kunne slå tilbake på dem. A/S Saba sin markedsføring var tross dette, bygget på en kynisk strategi som ble formet av den tidlige sanitetsbindindustrien i USA. Som en del av markedsstrategien ble menstruasjonen ytterligere tabubelagt. Dermed blir A/S Saba sin posisjon som aktør for kvinnefrigjøring noe problematisk. Dette blir drøftet nærmere i oppgaven. Et utvalg av A/S Saba sine trykte annonser blir tolket på hermeneutisk vis for å kunne gi et svar på hvordan man snakket om menstruasjon i det offentlige rom, og hvordan dette har endret seg i løpet av de tre tiårene oppgaven tar for seg. Det bli raskt tydelig hvordan sanitetsbindindustrien kontinuerlig har jobbet for en åpenhet rundt sanitetsbind og andre menstruasjonsprodukter, samtidig som de har trykket ned menstruasjonen som kroppslig funksjon.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleMenstruasjon som kulturelt og kapitalistisk fenomen i Norge 1950-1980
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel