Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRoll-Hansen, Hege
dc.contributor.authorJonsjord, Marius Strand
dc.date.accessioned2022-03-30T12:11:07Z
dc.date.available2022-03-30T12:11:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2988601
dc.description.abstractTemaet i denne masteroppgaven er danningsbegrepet og hvordan lærere opplever skolens danningsoppdrag. En av grunnene til at jeg ville skrive om danning i denne oppgaven er fordi jeg satt med et inntrykk av at meningsinnholdet i danningsbegrepet har vært vanskeligere å gripe enn andre pedagogiske temaer vi har vært innom i løpet av grunnskolelærerstudiet. Jeg føler at denne masteroppgaven har styrket min forståelse av danningsbegrepet som jeg tidligere syntes var utfordrende å forholde meg til. For å kunne forstå dagens danningsbegrep i skolen har jeg redegjort for begrepets utvikling og innhold. I tillegg har jeg i korte trekk forsøkt å forklare hva som skiller det fra andre pedagogiske fenomener som oppdragelse og utdanning. Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 fremstiller hvilke prinsipper for danning som skal følges, som skal legge grunnlaget for når danning skjer. For å forstå hvordan lærere forholder seg til danningsbegrepet og skolens danningsoppdrag, gjennomførte jeg tre kvalitative dybdeintervjuer av lærere. Resultatene fra undersøkelsen har blitt analysert etter danningsoppdragets mål i LK20, og blitt drøftet i lys av ulike perspektiver fra litteraturen. Gjennom å kategorisere svarene fra dybdeintervjuene etter danningsoppdragets mål, har jeg diskutert hvordan intervjumaterialet kan besvare forskningsspørsmålene. Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere opplever og forstår danningsoppdraget etter den nye læreplanen. Som kommende samfunnsfagslærer ønsket jeg å se nærmere på hvordan samfunnsfaget kan fungere som en danningsarena, og hvilke temaer som kan være verdifulle for elevenes ferdighetsutvikling i danningsarbeidet. Samtidig inneholder oppgaven filosofiske tanker, hvor spenningsfeltet mellom frihet og grenser vil bli diskutert i lys av intervjumaterialet. Den kvalitative analysen som er gjort i dette prosjektet viser at lærere oppfatter danning annerledes etter fagfornyelsen, hvor blant annet de tre tverrfaglige temaene kan ivareta danningsoppdraget.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norwayen_US
dc.titleSkolens danningsoppdrag etter Fagfornyelsen. En kvalitativ undersøkelse av læreres opplevelse av skolens danningsoppdragen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright The Authoren_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel