Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorArstorp, Ann-Thérèse
dc.contributor.authorÅrmo, Elisabeth
dc.date.accessioned2022-03-17T17:41:29Z
dc.date.available2022-03-17T17:41:29Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2599330:42855058
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2986000
dc.description.abstractTemaet i denne studien handler om bruk av iPad 1:1 som verktøy for tilpasset opplæring i grunnskolens 1. – 7. trinn. Tidligere forskning har vist behovet for stadig mer forskning knyttet til hvordan teknologi kan endre undervisningspraksis, ettersom teknologien er i stadig utvikling. Bakgrunnen for valg av tema er først og fremst egen faglig interesse for bruk av iPad og IKT i undervisningen, samt interesse knyttet til læreres arbeid med å tilpasse opplæringen for hver enkelt elev. Tilpasset opplæring gjelder alle elever, og skolen er nødt til å møte elevenes ulike forutsetninger og behov for å sikre et godt utbytte av opplæringen for hver enkelt. Tilpasset opplæring er et omfattende begrep, og det eksisterer noe ulik forståelse rundt begrepet. Forståelsen av tilpasset opplæring kan variere fra skole til skole, og fra lærer til lærer. Denne studien har benyttet kvalitativ forskningsmetode for å få innsikt i læreres tanker og opplevelser knyttet til bruk av iPad som verktøy for tilpasset opplæring. I studien ble det gjennomført fire individuelle intervjuer, med fire lærere fra tre forskjellige skoler. Intervju som metode ble valgt på bakgrunn av studiens fokus på de muligheter lærere ser i iPad som verktøy. Funnene fra studien ble sett i lys av prosjektets forskningsspørsmål. Det fremkommer noen ulikheter ved lærernes beskrivelse av tilpasset opplæring, og resultatene fra studien gir innsikt i fire læreres perspektiv på de mulighetene de ser ved bruk av iPad som verktøy for å tilpasse opplæringen. Lærerne forteller at de opplever økt motivasjon hos elevene ved bruk av iPad i undervisningen. Funnene viser at iPadens innebygde funksjoner kan benyttes som ressurser for tilpasset opplæring, og bruk av iPad øker mulighetene for kreativitet. Videre kommer det frem ulike didaktiske vurderinger knyttet til læreres planlegging og gjennomføring av undervisning med bruk av iPad som verktøy for å legge til rette for tilpasset opplæring. Funnene viser også ulike sider ved lærerens klasseledelse i teknologirike klasserom, der læreren skal legge til rette for en tilpasset opplæring. Nøkkelord: Tilpasset opplæring, didaktikk, digitale verktøy, iPad, grunnskolen
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDidaktiske muligheter ved bruk av iPad som verktøy for tilpasset opplæring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel