Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHilde Dehnæs Hogsnes
dc.contributor.authorAnderssen, Ida Liset
dc.date.accessioned2022-03-17T17:41:27Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2599330:42854989
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2985998
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masterstudien handler om overgangen fra barnehage til skole. Barnehageloven (2005) § 2a og Opplæringslova (1998) § 13-5 pålegger barnehage og skole å samarbeide for å legge til rette for en god og trygg overgang fra barnehage til skole. Hensikten med studien er å få innsikt i hva og hvordan samarbeidet mellom barnehagen og skolen er. Det har gitt meg problemstillingen: Hva vektlegger barnehage- og grunnskolelærere i arbeidet med overgangen fra barnehage til skole, og hvordan erfarer de samarbeidet på tvers av institusjonene? I problemstillingen har jeg to forskerspørsmål for å belyse hva som vektlegges i arbeidet og hva kjennetegn på barnehage- og grunnskolelærernes erfaringer med et godt samarbeid. Lovverk, teori og tidligere forskning danner grunnlag for oppgaven. Jeg har brukt kvalitativ metode, med semi-strukturert intervju som sikrer nødvendig innsikt i barnehage- og grunnskolelærernes erfaringer og forståelser med overgangen og samarbeidet på tvers. Datainnsamlingen består av fem individuelle intervju, hvorav to er barnehagelærere og tre er grunnskolelærere. Funn viser at barnehage- og grunnskolelærere vektlegger at barna er selvstendige og har sosial kompetanse for å bli klare for skolens sosiale normer. Selvstendighet og sosial kompetanse vektlegges for å sikre en form for sosial kontinuitet mellom barnehage og skole. Videre viser studien at lærerne vektlegger trygghet ved å bli kjent. Barns besøk til skolen og SFO før skolestart er vektlagt for å sikre en form for fysisk kontinuitet. Lærerne vektlegger en sammenheng gjennom aktiviteter i overgangen fra barnehage til skole. Aktiviteter, der barna får bruke tidligere erfaringer, eksempelvis grenseobjekt og lek, sikrer en form for filosofisk kontinuitet. Studien viser at lærerne vektlegger en lik forståelse for hvordan man skal tilrettelegge for en god overgang fra barnehage til skole for barn. Lærernes erfaringer er at kommunikasjon er essensielt for å få til et godt tverrfaglig samarbeid i overgangen. De erfarer at samarbeidet er viktig, og de ønsker mer kunnskap og innsikt i hverandres profesjoner. Erfaringer som mangel på tid, økonomi, antall barnehager og geografiske plasseringer setter begrensninger for muligheter for ytterligere tverrfaglig samarbeid. Teori og forskning viser til betydningen av innsikt i hverandres profesjon. For å forbedre det tverrfaglige samarbeidet bør styringsdokumenter både på nasjonalt- og kommunalt nivå inneholde elementer som bidrar til at kompetansen barnehage- og grunnskolelærerne besitter blir unyttet til det fulle.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleBarnehage- og grunnskolelæreres arbeid med overgangen fra barnehage til skole
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel