Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLaugerud, Stein
dc.contributor.authorFehn, Kari-Anne
dc.date.accessioned2022-03-17T17:41:26Z
dc.date.available2022-03-17T17:41:26Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2599330:42855007
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2985997
dc.description.abstractTemaet for prosjektet er samarbeid for læring. Studien undersøker læreres opplevelse av faglig samarbeid mellom første- andre- og tredjeklassinger, sett i sammenheng med samkonstruksjon av læring. For å få innsikt i dette er fem lærere intervjuet med bruk av brevmetode, mens tre har blitt intervjuet. Empirien er drøftet med henhold til hvilke perspektiver på læring lærernes utsagn kan gi uttrykk for, og hvordan dette kan påvirke elevenes muligheter for å mestre samkonstruksjon av kunnskap. Bakgrunnen for prosjektet er knyttet til egne erfaringer og observasjoner av norske klasserom. Jeg opplever i stor grad at lærere unngår å bruke samarbeid som metode, til tross for at mye sosiokulturell forskning trekker det frem som et viktig verktøy for læring. Her er det altså et gap mellom det forskning mener er hensiktsmessig og hva som foregår i praksis. Formålet med studien er å knytte forskning på samarbeid til praksisen i norske skoler, ved å være en del av samtalen på forskningsfeltet. Et prosjekt på denne størrelsen vil ikke kunne hevde å være generaliserbar i noen stor grad, men kan trekke frem noen interessante poenger som forhåpentligvis kan inspirere og føre til refleksjon. For å analysere empirien fra intervjuene har jeg benyttet innholdsanalyse, med fokus på informantenes konkrete uttalelser. Intervjuene er derfor transkribert verbatim, uten hensyn til intonasjon, kroppsspråk eller lignende mer abstrakte faktorer. Intervjuguiden er laget med grunnlag i empirien utvunnet fra svarene på brevmetoden, for på den måten å få mer dyptgående og relevant empiri.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFaglig samarbeid hos de yngste elevene
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel