Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOpdal, Lars
dc.contributor.authorJørgensen, Kimberly Ann Brown
dc.date.accessioned2022-03-17T17:41:25Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2599330:42854995
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2985996
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTema for denne masteravhandlingen er hvordan lærere benytter nettbrettet for å tilpasse opplæringen. Studien undersøker følgende problemstilling: Hvordan benytter et utvalg lærere på mellomtrinnet, som har fått implementert iPad 1:1 i klasserommet, nettbrettet som en ressurs for å realisere prinsippet om tilpasset opplæring? Bakgrunn for problemstillingen baserer seg på at undervisningen blir mer og mer digitalisert, og at flere elever får et eget nettbrett. Samtidig er begrepet tilpasset opplæring problematisert, og ble for et par år siden satt på dagsorden i NOU 2019:23 Ny opplæringslov. I tillegg viser forskning at lærere opplever begrepet som vagt og lite konkret (Damsgaard & Eftedal, 2015). Dermed er det interessant å se på hvilken rolle nettbrettet kan ha for den tilpassede opplæringen og hva den kan bidra med for å gjøre prinsippet om tilpasset opplæring mer håndterbart. Studien baserer seg på kvalitativ forskning, hvor fire semistrukturerte intervjuer er gjennomført. Utvalget består av fire lærere som jobber på mellomtrinnet og som har fått implementert nettbrett 1:1 i klasserommet. Bakgrunn for valg av semistrukturert intervju som metode baserer seg på ønske om å finne lærerens tanker og erfaringer, samtidig ha muligheten til å stille oppfølgingsspørsmål. Funnene viser at lærerne bruker nettbrettet hyppig i både planlegging og gjennomføring av undervisning og vurdering av elevene. På alle disse områdene legger nettbrettet til rette for at lærerne får større handlingsrom for å skape variasjon i undervisningen, og elevene er mer aktive i egen læring og utvikling. Funnene viser både likhetstrekk og forskjeller i hvordan lærerne benytter nettbrettet og hvilke begrunnelser de legger til grunn for hva som fungerer bra og mindre bra. Det kan se ut til at bakgrunnen for variasjonene bunner i erfaring, interesse for teknologi, hvor godt nettbrettet er blitt introdusert i skolen læreren jobber på, nettbrettopplæringen, og lærernes samlede kunnskap. Studien finner ikke noe entydig svar på hvilken måte som er best å bruke nettbrettet for å tilpasse opplæringen, men at lærernes kunnskap om nettbrettet, faget sitt og pedagogikk er viktige faktorer for å lykkes med nettbrettet som læringsverktøy. Lærerne opplever flere fordeler enn utfordringer med nettbrettet, og formidler at nettbrettet bidrar til å gjøre prinsippet om tilpasset opplæring mer håndterbart. Funnene indikerer at når lærerne evner å se muligheter og begrensninger med nettbrettet i de ulike fagene, har de gode forutsetning for å lykkes med å bruke nettbrettet i den tilpassede opplæringen. Nøkkelord: tilpasset opplæring, nettbrett/iPad, TPaCK, PfDK, læringsverktøy, læringsressurser, digitale hjelpemidler, apper, digitale ferdigheter
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLærerens bruk av nettbrett i den tilpassede opplæringen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel