Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAagaard, Toril
dc.contributor.authorMeisdalen, Liv Berger
dc.date.accessioned2022-03-17T17:41:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2599330:42854986
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2985991
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMed fagfornyelsen er dybdelæring innført som overordnet fokus. Begrepet er definert på en måte som åpner for fortolkning, og det er foreligger ikke en omforent forståelse av hva dybdelæring er eller skal bli for elever og lærere. Lærer har med den nye læreplanen en sentral rolle som endringsagent og fortolker av sentrale begrep (Stenersen & Prøitz, 2020). Denne studien har ut fra fire intervjuer med lærere fått innblikk i hvordan et utvalg lærere beskriver dybdelæring, hvilke begrunnelser de har for å jobbe med dybdelæring, og hva lærere er opptatt av når de tilrettelegger for dybdelæring. En tematisk analyse av intervjuene viser at lærere vurderer dybdelæring som et komplekst begrep de er i en prosess med å forstå helhetlig. Lærerne ser dybdelæring som relevant for alle elever i lys av et samfunn preget av globalisering og digitalisering. Videre er det en tendens i materialet som vektlegger lærerrollen som veileder og fasilitator av læreprosesser elevene opplever som relevante, mens elevrollen beskrives som aktiv, deltagende og gradvis mer selvstendig. Imidlertid fremkommer det at dybdelæring ikke er en utfordring for enkeltlæreren å løse alene, og studien identifiserer enkelte spenninger lærere står i når de skal implementere dybdelæring i en etablert skolekultur.
dc.description.abstractWith the new Norwegian curriculum, in-depth learning has been introduced as the overriding focus. The term is defined in a way that allows for interpretation, and there is no agreed understanding of what in-depth learning is or will be for students and teachers. With the new curriculum, the teacher has a central role as change agent and interpreter of key concepts (Stenersen & Prøitz, 2020). Based on four interviews with teachers, this study has gained insight into how a selection of teachers describe in-depth learning, what reasons they have for working with in-depth learning, and what teachers are concerned about when facilitating in-depth learning. A thematic analysis of the interviews shows that teachers consider in-depth learning as a complex concept they are in a process of understanding holistically. Teachers see in-depth learning as relevant to all students in the light of a society characterized by globalization and digitalization. Furthermore, there is a tendency in the material that emphasizes the role of the teacher as supervisor and facilitator of learning processes that the students experience as relevant, while the role of the student is described as active, participatory and gradually more independent. However, it appears that in-depth learning is not a challenge for the individual teacher to solve alone, and the study identifies some tensions teachers are in when implementing in-depth learning in an established school culture.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLærerperspektiv på dybdelæring - En intervjustudie av læreres fortolkning og operasjonalisering av dybdelæring som begrep og fenomen i 2021 av
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel