Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrigstad, Trond
dc.contributor.authorTofte, Hedda
dc.date.accessioned2022-03-17T17:41:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2599330:42855022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2985989
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTematikken for avhandlingen er et inkluderende læringsmiljø. Det er et stort, sentralt og dagsaktuelt tema i skolen. Det er derfor svært interessant å undersøke nærmere hvilke refleksjoner lærere har om tilretteleggingen av et inkluderende læringsmiljø, samt hvordan de operasjonaliserer begrepet i praksis gjennom å arbeide med relasjon, trygghet og fellesskap. I avhandlingen benyttes både sentral teori og tidligere forskning for å se nærmere på et inkluderende læringsmiljø. Inkluderende læringsmiljø er et sentralt prinsipp i Fagfornyelsen, og har blitt en viktig del av elevenes skolehverdag. Gjennom egne erfaringer og observasjoner fra tidligere praksis og arbeid på skole, ser jeg betydningen av et inkluderende læringsmiljø. Nå som jeg skal ut i arbeidslivet som lærer har jeg derfor et stort ønske om å skaffe meg ytterligere kunnskap på feltet. Problemstillingen for studien er derfor følgende: Hvilke refleksjoner har læreren om tilretteleggingen av et inkluderende læringsmiljø på 5. – 8. trinn? Forskningsspørsmålene til studien ser nærmere på hvordan tilretteleggingen av et inkluderende læringsmiljø kan oppnås ved at læreren jobber med; relasjoner, trygghet og fellesskap. Studien har et kvalitativ forskningsdesign, og forskningsmetodene som har blitt benyttet er brevmetoden og semistrukturerte intervjuer. Utvalget i studien har bestått av åtte lærere. Alle informantene deltok i brevmetoden, mens to av informantene deltok i oppfølgingsintervjuene. Funnene i studien viser betydningen av et inkluderende læringsmiljø, hvor informantene reflekterer og forstår begrepet relativt likt. Det kommer frem få nyanseforskjeller i informantenes forståelse, men at de derimot har noe ulik tilnærming. For å oppnå et inkluderende læringsmiljø tyder studien på at læringsmiljøet må bestå av en god relasjon mellom lærer og elev, trygge elever og at alle føler seg som en del av fellesskapet. Studien viser videre at de tre faktorene henger nøye sammen og har stor betydning for hverandre. Gjennom arbeid med de tre faktorene trekker studien frem to konkrete strategier; verdien av å skape felles opplevelser sammen med elevene og lønnsomheten av å hyppig og strategisk bytte elevenes plasser i klasserommet. Oppsummerende viser studien at en lærer som byr på seg selv, er genuint interessert i eleven, er positiv og bruker humor, samt anerkjenner eleven gjennom en tydelig autoritativ lederrolle, synes å være svært hensiktsmessig og lønnsom i tilretteleggingen av et inkluderende læringsmiljø.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleEt inkluderende læringsmiljø – en skole for alle
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel