Universitetslæreres erfaringer med digitalisering i et pedagogisk utviklingsprosjekt
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2985874Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Øvrum, I. T. & Kapstad, S. M. (2021). University teachers’ experiences with a technology-intensive project in higher education. Uniped, 44(4), 226-238. https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2021-04-02Sammendrag
I denne artikkelen undersøker vi universitetslæreres erfaringer med å utvikle og iverksette et teknologiintensivt prosjekt i UH-sektoren. Det rettes et særlig fokus mot hvilke spenninger, relasjoner og mekanismer aktørene støter på i arbeidet med utvikling og utprøving av et helhetlig læringsdesign der digitalisering inngår som en viktig del. Analysen av prosjektdokumentene viser at forholdet mellom ulike praksiser aktualiseres og kommer under press fordi digitalisering krever utstrakt flerfaglig samarbeid på tvers av ulike kompetansemiljøer. Et slik samarbeid nødvendiggjør en utvidet forståelse for prosjektets hvem, hva og hvordan. Universitetslæreren har en sentral rolle i dette arbeidet. Kunnskap om hva det innebærer å utvikle og vedlikeholde teknologiintensive prosjekter, er viktig i arbeidet med økt digitalisering i UH-sektoren.