Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHjulstad, Oddvar
dc.contributor.authorNathan, Melissa Tuva
dc.date.accessioned2022-03-15T17:41:36Z
dc.date.available2022-03-15T17:41:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2599330:42854965
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2985350
dc.description.abstractUndersøkelsen retter søkelys på interaksjonelle praksiser og guidet deltakelse i skolens undervisningsaktiviteter. Studien undersøker samhandlingen i en undervisningsøkt mellom tre elever og en lærer hvor en av elevene har komplekse kommunikasjonsutfordringer -og kommunikasjonsmessige tilretteleggingsbehov. For å gå dypere inn i dette ser jeg på følgene problemstilling: Hva karakteriserer samhandlingen i en undervisningsaktivitet mellom lærer og tre elever på barnetrinnet, hvor èn av elevene har Down Syndrom og hørselshemming og bruker tegn som sin prefererte kommunikasjonsmåte? Lave og Wenger (1991) skapte en forståelse av at læring i praksisfellesskap skjer gjennom en vektlegging av deltakelse i praksisfellesskap, som er grunnleggende både for hva og hvordan mennesket lærer. Kermit (2016, s.56) beskriver derfor hørselshemmede elevers rolle i sine egne klasser som «besøkende», mer enn selvskrevne deltakere, med de læringsmessige og psykososiale konsekvensene dette kan medføre. Mange hørselshemmede elever har ikke en eneste venn i skolen og opplever oftere utestengelse og negativ adferd fra jevnaldrende enn ungdommer flest. Lave og Wenger (2003 s. 36-41) beskriver legitim perifer deltakelse som en forklaring på en persons deltakelse inn i et sosialt felleskap hvor læringen skjer som en integrert komponent. Det er her snakk om hvordan vi mennesker lærer som en del av sosiale sammenhenger. Det er godt dokumentert at elever med hørselshemming og utviklingshemming lett kan bli kommunikativt isolert, der de ofte er alene eller er i ett lite mindretall blant elever og lærere som ikke behersker eller forstår deres viktigste kommunikasjonsmodaliteter (Keating & Mirus, 2003). Det å studere samhandlingsstrategier i atypisk interaksjon, hvor blant annet multimodale aspekter av interaksjonen er av interesse. Krever en metodisk tilnærming og et forskningsdesign som kan fange opp samhandlingens detaljer. Noe som førte til at videoopptak ble sett på som eneste aktuelle innsamlingsmetode. Dette ble transkribert og analysert i samarbeid, men en større forskningsgruppe som dette masterprosjektet er en del av. God og riktig kompetanse er avgjørende for å kunne forebygge kommunikativ isolasjon, skape et inkluderende læringsfellesskap og gi god opplæring til elever med komplekse tilretteleggingsbehov. I denne undersøkelsen hvor vi har sett på sosial interaksjon mellom en elev med komplekse kommunikasjonsutfordringer, lærer og jevnaldrende elever så vi at en slik kompetanse ikke bare omfatter et individuelt fokus på eleven med komplekse kommunikasjonsutfordringer, men inkluderer alle deltakerne. Vi kan konkludere med at kompetansen til pedagogen, er avgjørende for å øke inkluderingen og deltakelsen av elever med komplekse kommunikasjonsutfordringer, det er viktig at de for den oppfølgningen og tryggheten som krever for å kunne øke inkluderingen.
dc.description.abstractThe survey focuses on interactional practices and guided participation in the school's teaching activities. The study examines the interaction in a teaching session between three students and a teacher where one of the students has complex communication challenges and communication facilitation needs. To go deeper into this, I look at the following issue: What characterizes the interaction in a teaching activity between a teacher and three pupils in primary school, where one of the pupils has Down Syndrome and hearing impairment and uses signs as his preferred way of communication? Lave and Wenger (1991) created an understanding that learning in communities of practice takes place through an emphasis on participation in communities of practice, which is fundamental both for what and how people learn. Kermit (2016, p.56) therefore describes the role of hearing-impaired students in their own classes as «visitors», more than self-written participants, with the learning and psychosocial consequences this may entail. Many hearing-impaired students do not have a single friend in school and more often experience exclusion and negative behavior from peers than most young people. Lave and Wenger (2003 pp. 36-41) describe legitimate peripheral participation as an explanation for a person's participation in a social community where learning takes place as an integrated component. This is about how we humans learn as part of social contexts. It is well documented that students with hearing and developmental disabilities can easily be communicatively isolated, where they are often alone or in a small minority among students and teachers who do not master or understand their most important communication modalities (Keating & Mirus, 2003). Studying interaction strategies in atypical interaction, where, among other things, multimodal aspects of the interaction are of interest. Requires a methodological approach and a research design that can capture the details of the interaction. Which led to video recordings being seen as the only current collection method. This was transcribed and analyzed in collaboration, but a larger research group of which this master's project is a part. Good and correct competence is crucial to be able to prevent communicative isolation, create an inclusive learning community and provide good education for students with complex facilitation needs. In this study where we have looked at social interaction between a student with complex communication challenges, teacher and peers, we saw that such competence not only includes an individual focus on the student with complex communication challenges, but includes all participants. We can conclude that the competence of the educator is crucial for increasing the inclusion and participation of students with complex communication challenges, it is important that they for the follow-up and security required to be able to increase inclusion.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleKan du vise tegnet for rød?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel