Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOddvik, Morten
dc.contributor.authorHaugerud, Anelinn
dc.date.accessioned2022-03-15T17:41:31Z
dc.date.available2022-03-15T17:41:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2599330:42854971
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2985345
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven er tilpasset opplæring og digitale læringsressurser. Bakgrunnen for studien er at den norske fellesskolen representerer et bredt spekter av mangfold av elever, ambisjonene er at fellesskolen skal fungere som en skole for alle elever uansett bakgrunn og forutsetninger og skolen skal møte alle elever med et tilpasset opplæringstilbud (NOU 2014: 7, s. 24-25; Bjørnsrud, 2014, s. 11-17; Nilsen, 2017, s. 13). Samtidig er tilpasset opplæring et grunnleggende prinsipp i skolen hvor skolen skal legge til rette for læring for alle elever og skal i størst mulig grad skje innenfor fellesskapet, samt at det står i opplæringsloven at alle elever skal tilpasses evner og forutsetninger i alle fag. Samtidig har bruk av digitale ressurser i skolen fått stor oppmerksomhet og blitt en grunnleggende ferdighet som elevene skal kunne. Vi lever i et samfunn hvor teknologien stadig er i utvikling og skolen er ingen unntak, det digitale tar oss med storm, men er egentlig lærere rustet til å bruke teknologien til pedagogiske formål? OneNote er en digital ressurs som brukes i mange skoler rundt om i landet og derfor er interessen for denne ressursen interessant å undersøke. Disse temaene sett i lys av hverandre så er studiens formål å se på hvordan OneNote kan brukes som en ressurs for tilpasset opplæring i matematikk. I denne kvalitative studien er fem lærere intervjuet der tre av de også ble observert for å finne ut hvordan de oppfattet OneNote som en ressurs for tilpasset opplæring, hvordan de brukte OneNote som en ressurs for tilpasset opplæring, og om det finnes noen ulemper ved OneNote som begrenser mulighetene for tilpasset opplæring. Kvalitative metoder ble brukt for å kartlegge hvordan lærere erfarer, opplever og forstår ulike aspekter av fenomenet i sin livsverden. I den analytiske prosessen ble innholdsanalyse benyttet hvor datamaterialet ble demontert og remontert for å finne likheter og forskjeller i informantenes utsagn. Funnene viser til at OneNote blir sett på som en nyttig ressurs for tilpasset opplæring i matematikk av flere grunner. Det viser seg at det er enkelt å usynlig gjøre tilpasningen. OneNote gir en digital tilgjengelighet som ikke er mulig å få uten teknologi. Det er enkelt for lærere å distribuere oppgaver til alle elever, samt distribuere spesifikke oppgaver til enkelt elever. OneNote viser seg også å være bedre enn flere andre digitale ressurser på grunn av at den er intuitiv og enkel å bruke samt funksjoner som gir designmuligheter. Funnene viser også at det finnes ulemper ved å bruke teknologi i klasserommet, men at OneNote blir sett på som en nyttig ressurs for tilpasset opplæring på tross av dette.
dc.description.abstractThe theme for this master’s thesis is adaptive teaching and digital teaching resources. The background for the study is that the Norwegian comprehensive school represents a broad spectrum of diverse students, the ambitions of the comprehensive school are that it shall function as a school for all students regardless of background and prerequisites and the school shall meet all students with an adaptive teaching program (NOU 2014: 7, p. 24-25; Bjørnsrud, 2014, p. 11-17; Nilsen, 2017, p. 13. Simultaneously, adaptive teaching is a basic principle in the school, and the school shall facilitate learning for all students and shall do so in the best possible degree within the community, as it is stated in the Education Act that teaching shall be adapted to all students’ abilities and prerequisites in all subjects. Simultaneously, use of digital resources in the school has received great attention and become a basic ability for students to have. We live in a society where technology is in steady development and the school is no exception, the digital is taking us by storm, but are teachers truly equipped to use technology in a pedagogical aim? OneNote is a digital resource used in many schools around the country and therefore the interest for this resource is interesting to explore. These themes in light of each other, the study’s purpose is to see how OneNote can be used as a resource for adaptive teaching in mathematics. In this qualitative study, five teachers were interviewed and three of them were also observed to find out how they perceived OneNote as a resource for adaptive teaching, how they used OneNote as a resource for adaptive teaching, and if there are any disadvantages with OneNote that limit the possibilities for adaptive teaching. Qualitative methods were used to map how teachers experience, encounter, and understand different aspects of the phenomenon in their lives. In the analytical process, content analysis was used where the data was deconstructed and reconstructed to find similarities and differences in the informants’ statements. The findings show that OneNote was seen as a useful resource for adaptive learning in mathematics for several reasons. It turns out that this is simple to do the adaptation invisibly. OneNote gives a digital accessibility that is not possible without technology. It is easy for teachers to distribute assignments to all students, as well as distribute specific assignments to individual students. OneNote also shows itself to be better than several other digital resources because it is intuitive and simple to use and has functions that give design possibilities. The findings also show that there are disadvantages to using technology in the classroom, but OneNote was seen as a useful resource for adaptive learning despite this.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleOneNote + Tilpasset opplæring = Sant?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel