Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOddvik, Morten
dc.contributor.authorPettersen, Ida Kristin Themte
dc.date.accessioned2022-03-15T17:41:23Z
dc.date.available2022-03-15T17:41:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2599330:42855013
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2985339
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstract«Digitale ressursers påvirkningskraft» er en kvalitativ studie av hvordan lærerens bruk av digitale ressurser kan være med på å påvirke elevenes motivasjon innenfor algebra og matematikken. Studien baserer seg på fire dybdeintervjuer gjennomført med fire elever fra både barne- og ungdomstrinnet. Før oppstart av studien var antagelsen av hvilke funn som ville bli gjort at digitale ressurser kan bidra til økt motivasjon hos elevene, dersom de anvendes på en profesjonsdidaktisk måte, noe som kan føre til økt mestringsfølelse hos elevene. Noe resultatene i denne studien viser seg å stemme overens med, spesielt knyttet opp mot mestringens sammenheng til motivasjon. Den økte mestringsfølelsen viser seg å være en vesentlig faktor i disse informantenes motivasjonsfelt. En annen hypotese som kom frem knyttet til visualisering, og antakelsen var at dette vil være til hjelp for elevene som syntes matematikk er vanskelig. Denne antakelsen viser seg å stemme til en viss grad i denne studien, én av elevene som er intervjuet belyser at dette kunne vært til hjelp i arbeidet om å forstå algebra. På den andre siden antok jeg at elever som syntes teknologien ikke er så spennende og kanskje også vanskelig, lett kunne havne utenfor og ramle ut av læringsaktivitetene. Spesielt i tilfeller hvor læreren også er i mangel på digital kompetanse, og ikke evner å bruke ressursene på en profesjons etisk måte. Den siste hypotesen som ble utformet før oppstart var at elevenes evne til selvregulering og evne til å hemme impulser tilknyttet det digitale ville være vanskelig for elevene, spesielt ved hjemmeskole situasjonen. Denne hypotesen viste seg imidlertid ikke helt å stemme for utvalget av informanter i denne studien, selv om flere av elevene syntes det er vanskeligere hjemme føler de at konsentrasjonen er bedre når de arbeider digitalt. Derfor ville det vært interessant å sett på et større utvalgt og snakket med flere elever om dette. Resultatene i studien trekker frem lærerens holdning og innstilling, læringsdesign, forforståelse og mestring som sentrale aspekter i forhold til hva som påvirker motivasjonen. Ulike lærere påvirker elevenes motivasjon, og spiller en viktig rolle for hvordan elevenes motivasjon opptrer i ulike situasjoner. Flere av resultatene virker å belyse lærerens påvirkningskraft i forhold til motivasjon, og det fremkommer at læreren har en vesentlig rolle knyttet til elevenes motivasjon. Derfor er det å anse som viktig hvordan læreren anvender og utnytter de digitale ressursene i klasserommet, da det kan påvirke elevenes motivasjon både i positiv og negativ retning.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDigitale ressursers påvirkningskraft - En kvalitativ studie av hvordan lærerens bruk av digitale ressurser kan påvirke elevenes motivasjon i algebra
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel