Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndersson, Annica
dc.contributor.authorBurt-Davies, Kaja
dc.date.accessioned2022-03-15T17:41:22Z
dc.date.available2022-03-15T17:41:22Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2599330:42854983
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2985338
dc.description.abstractDenne masteroppgavens prosjekt er en del av studien Mathematics Education in Indigenous and Migrational contexts (MIM-studien), som har som mål å finne erfaringsbaserte metoder og redskaper som kan styrke pedagogikken i klasserom med forskjellige språk og kulturer, på en slik måte at læring i matematikkfaget kan bli en større bidragsyter i demokratisk dannelse. Mitt bidrag til MIM-studien handler om å undersøke hvilke storylines som fremmer, eventuelt hemmer matematikkundervisning i det flerkulturelle klasserommet som en bidragsyter til demokratisk dannelse. For å undersøke dette har jeg inngått et tett samarbeid med en lærer på en mottaksskole. Sammen har vi utforsket kritisk matematikkdidaktisk teori og planlagt fire økter med matematikkundervisning for en 10. klasse. Da de planlagte undervisningsøktene ble gjennomført var jeg til stede som observatør, og i etterkant har jeg intervjuet læreren. Basert på analyse av intervjuene presenteres lærerens storylines. Jeg har også undersøkt hvordan en lærebok i matematikk kan fremme eller hemme matematikkundervisningens bidrag til demokratisk dannelse. Basert på diskursanalyse presenteres også storylines fra en matematikklærebok. Et av studiens funn er en storyline som beskriver at lærerens syn på matematikk påvirker diskursene som føres i klasserommet. Et annet funn er at lærerens storylines og lærebokens storylines i stor grad motstrider hverandre. Lærerens storylines har fokus at læring i matematikk må kobles til en kontekst som er relevant for elevenes liv, matematikk som en maktfaktor og hvordan matematisk kompetanse kan bidra til at individer og grupper kan ta gode økonomiske valg og hevde sine samfunnsrettigheter. Som læringsmetoder fremmer læreren at samarbeid og dialog kan styrke begrepsforståelse. Lærebokens storylines fremmer at matematikk er et nøytralt fag og at matematikk handler om å adaptere fremgangsmåter og krever repetisjon. Læreboken tilrettelegger ikke for samarbeid og dialog.
dc.description.abstractThe project outlined in this master’s thesis is part of the study Mathematics Education in Indigenous and Migrational contexts (the MIM study). The aim of this MIM study is to strengthen the pedagogy in classrooms with different languages and cultures, in such a way that the teaching of mathematics can contribute more to democratic education. My contribution the MIM study deals with examining what storylines promote, or possibly hamper, the teaching of mathematics in a multi-cultural classroom, as a contributor to democratic education. To examine this, I have worked in close collaboration with a teacher at a receiving school. Jointly we have examined the critical mathematics didactic theory and planned four sessions of mathematics teaching for a class of 10th grade students. When the planned sessions were completed, I was present as an observer, and I subsequently interviewed the teacher. Based on an analysis of these interviews the teacher’s storylines are presented. I have also examined how the mathematics textbook available at the school, can contribute to promoting or hampering the contribution that mathematics teaching has on democratic education. Based on discourse analysis, storylines from the textbook are presented. One of the findings of this study is a storyline that describes that the teacher’s mathematical beliefs influence the classroom discourses. Another finding is that the teacher’s storylines and the textbook storylines contradicts each other. The teacher’s storylines focus on that learning in mathematics must be linked to a context that is relevant to the students’ lives, how mathematics is used as a means of power and how mathematical competence can contribute to individuals and groups being able to make sound financial choices and assert their social rights. As teaching methods, the teacher promotes that cooperation and dialogue can strengthen students’ conceptual understanding. The textbook storylines promote that mathematics is a neutral subject, that mathematics is about adaption of procedures and requires repetition. The textbook does not accommodate for cooperation and dialogue between students.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleMathemacy for Democracy
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel