Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStenseth, Tonje
dc.contributor.advisorKlaveness, Elise
dc.contributor.authorAkselsen, Hanne Sommerseth
dc.date.accessioned2022-03-15T17:41:18Z
dc.date.available2022-03-15T17:41:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2599330:42855016
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2985335
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er utforsking og problemløsing i matematikklærebøker gjennom et sosiokulturelt perspektiv. Studiens overordnede problemstilling er: Hvordan legger oppgavetekster i matematikklærebøker til rette for kjerneelementet utforsking og problemløsing i et sosiokulturelt perspektiv? For å besvare dette formulerte vi to forskningsspørsmål som tar for seg hver sin del av den overordnede problemstillingen. * Hvordan belyses og hvor fremtredende er utforsking og problemløsing i oppgavetekstene? * Hvordan og i hvilken grad oppfordrer oppgavetekstene elevene til samarbeid og kommunikasjon? Vårt teoretiske rammeverk består av kjerneelementet utforsking og problemløsing fra LK20, samt teori om lærebøker og oppgavetekster i matematikk. Videre trekkes samarbeid og kommunikasjon frem som hovedelementene fra det sosiokulturelle perspektivet. Sammen med tidligere forskning utgjorde dette bakgrunnen for å danne de fire hovedkategoriene utforsking, problemløsing, samarbeid og kommunikasjon, for analyse av oppgavetekstene. Datagrunnlaget vårt utgjorde totalt 260 oppgaver fra funksjonskapitlene i de tre matematikklærebøkene Matemagisk 8, Matematikk 8 og Maximum 8, utgitt i 2020. Vi benyttet oss av analyseverktøyet NVivo for å analysere oppgavetekstene og resultatene er representert ved antall kodingstilfeller. Vår komparative innholdsanalyse viser at alle de tre matematikklærebøkene i stor grad legger til rette for en utforskende tilnærming til matematikkfaget, mens problemløsingsaspektet derimot er lite fremtredende. I motsetning til Love & Pimm (1996, s.386) sin beskrivelse av tradisjonell lærebokoppbygging, viser våre resultater at lærebøkenes strukturelle oppbygging er endret og har fått en tydelig utforskende tilnærming blant annet ved at nytt kapittel starter med en utforskende oppgave. Videre viser resultatene våre at det sosiokulturelle perspektivet kommer til syne i ulik grad i de tre matematikklærebøkene. Maximum 8 utpeker seg ved å fremheve det sosiokulturelle på lik linje som kjerneelementet, og er i tillegg den læreboka som i størst grad eksplisitt legger til rette for samarbeid og kommunikasjon mellom elevene. Dette kommer blant annet til syne gjennom at Maximum 8 er den eneste læreboka som representerer intersubjektivitet og lytting. Studien vår viser at den eksplisitte ordlyden i oppgavetekstene kan tydeliggjøre oppgavenes intensjon direkte overfor elevene.
dc.description.abstractThe theme of this master's thesis is inquiry and problem solving in mathematics textbooks through a sociocultural perspective, and the study's overall problem statement is: How do tasks in mathematics textbooks facilitate the core element inquiry and problem solving in a sociocultural perspective? To answer this, we formulated two research questions that each address a different part of the overall problem statement. * How significant are inquiry and problem solving and how are they facilitated in tasks? * How and to what extent do tasks encourage students to collaborate and communicate? Our theoretical framework consists of the core element inquiry and problem solving from LK20 in addition to theory of textbooks and tasks in mathematics. Furthermore, collaboration and communication are highlighted as main elements of the sociocultural perspective. Together with previous research, this formed the background for creating the four main categories for analysis of the tasks: inquiry, problem solving, collaboration and communication. Our data foundation amounted to a total of 260 tasks from the chapters concerning functions in the three mathematics textbooks Mathematics 8, Mathematics 8 and Maximum 8, published in 2020. We used the analysis tool NVivo to analyze the tasks and the results are represented by the number of coding cases at sentence level. Our comparative content analysis shows that all three mathematics textbooks to a large extent facilitate an inquiry-based approach to mathematics, while the problemsolving aspect of the core element is inconspicuous. In contrast to Love & Pimm's (1996, p. 386) description of traditional textbook structure, our results show that the structure of textbooks has been changed to a more distinct inquiry-based approach to new topics for example by starting each new chapter with an exploratory task. Moreover, our results show that the sociocultural perspective is communicated to different degrees in the three mathematics textbooks. In this aspect our results show a predominance in favour of Maximum 8, which emphasizes the sociocultural perspective to the same extent as the core element. Furthermore, Maximum 8 is also the textbook which predominantly facilitates collaboration and communication between the students through explicit wording in the tasks. This appears, among other things, through the fact that Maximum 8 is the only textbook that represents intersubjectivity and listening. Our study shows that the explicit wording in the tasks could help clarify the intention of the tasks directly to the students.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleUtforsking og problemløsing i matematikklærebøker gjennom et sosiokulturelt perspektiv -En komparativ innholdsanalyse av utvalgte oppgavetekster i tre matematikklærebøker på 8. trinn.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel