Show simple item record

dc.contributor.advisorPajaro, Veronica
dc.contributor.authorGjørsvik, Eirin
dc.date.accessioned2022-02-05T17:41:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:6445863:47525497
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2977301
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven ser nærmere på hvordan temaet argumenterende skriving forekommer i to norskfaglige lærebøker og tilhørende lærerveiledninger for 9. trinn. Gjennom en teoridrevet innholdsanalyse har studien som hensikt å undersøke følgende problemstilling: På hvilken måte legges det til rette for utvikling av ferdigheter i argumenterende skriving i to lærebøker på 9. trinn? Som hjelp til å besvare problemstillingen har jeg også formulert følgende forskningsspørsmål: * I hvilken grad får elevene innføring i tekstoppbygging av argumenterende tekster innledende til arbeidet med selvstendig tekstproduksjon? * I hvilken grad bruker lærebøkene modellering, stillasbygging eller annen skrivestøtte i tekstproduksjonen? Analysekapitlet er todelt: 1) Analyse av et utvalg i lærebøkenes tekstgrunnlag, og 2) Analyse av én oppgave fra hver lærebok. I analysen ser jeg særlig på inkludering av argumentasjon og kritisk bruk av kilder, skriverrolle og skrivestøtte, mottakerbevissthet og vurdering- og revisjonskompetanse. Funnene viser at lærebøkene i større og mindre grad vektlegger innføring i tekstnormer, kommunikasjonsformer og konvensjoner for språkbruk i tekstutvalget. Det fremgår også at tydelighet i ordlyden av skriveoppgaver er sentralt for elevenes utvikling av argumenterende skriveferdigheter. For å møte de mulighetene og begrensningene vi finner i lærebøkene kan lærerens bruk av sjangerpedagogiske prinsipper og fokus på stillasbygging på et makro- og mikronivå ses å være en fruktbar måte. Studien viser også et fravær av fokus på kildekritikk og eksplisitt støtte i vurderings- og revideringsprosesser i begge lærebøkene og tilhørende veiledninger, noe forskning og utdanningspolitiske føringer trekker frem som sentralt i utvikling av skriveferdigheter.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleArgumenterende skriving i norskfaget. En kvalitativ innholdsanalyse av to lærebøker for ungdomstrinnet.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record